Astronomija

Astronome zbunjuju izuzetno svijetle galaksije iz ranog svemira

Earendel, najudaljenija zvijezda koju smo dosad promatrali. Izvor: JWST, NASA, ESA, CSA, STScI.

Astronome zbunjuju iznimno svijetle galaksije koje su nastale otprilike 300 do 400 milijuna godina nakon Velikog praska.

Galaksije iz ranog svemira

Astronomi su zbunjeni ekstremnim sjajem dviju galaksija koje su nastale otprilike 300 do 400 milijuna godina nakon Velikog praska kako nam otkriva svemirski teleskop James Webb. Webb promatra mlade galaksije koje pretvaraju plin u zvijezde velikom brzinom u najudaljenijim predjelima svemira. U usporedbi s Mliječnom stazom, ove galaksije izgledaju prilično kompaktno i sferično.

Smatra se da je samo rađanje zvijezda moglo otpočeti oko 100 milijuna godina nakon Velikog praska. Na temelju naših najboljih procjena, Veliki prasak dogodio se prije 13,8 milijardi godina. Promatranja vanjskih područja divovskog skupa galaksija Abell 2744, snimljena teleskopom Webb, polučila su otkriće dviju galaksija koje su također među najudaljenijim galaksijama dosad.

350 milijuna godina nakon Velikog praska

Dvije najudaljenije galaksije viđene do danas. Izvor: svemirski teleskop James Webb.
Dvije najudaljenije dosad otkrivene galaksije. Izvor: Svemirski teleskop James Webb.

Galaksije u pitanju ne nalaze se u klasterima već su udaljene milijardama svjetlosnih godina. Galaksija koja se vidi gore u sredini uzeta je s lijeve strane slike. Ona je formirana samo 450 milijuna godina nakon Velikog praska. Galaksija prikazana dolje u sredini uzeta je s desne strane slike. Znanstvenici kažu da je ova galaksija već postojala nekih 350 milijuna godina nakon Velikog praska.

Slike su dobivene zahvaljujući Webbovim GLASS-JWST Early Publication Science Program (Grism Lensing Amplified Space Survey) i Cosmic Evolution Early Publication Scientific Survey (CEERS). Ove dvije izuzetno svijetle galaksije pronađene su u samo četiri dana analize podataka GLASS-JWST.

Može li James Webb vidjeti primordijalne zvijezde?

Prethodni rekorder

Samo nekoliko dana nakon što je Webb objavio svoje prve podatke, otkrili smo najudaljeniju svjetlost zvijezda ikada viđenu, objašnjava Rohan Naidu u vezi najudaljenije GLASS galaksije, poznate kao GLASS-z12, nastale oko 350 milijuna godina nakon nastanka svemira.

Osim toga, prije ove sad galaksije, zvjezdarnice Hubble i Keck identificirale su galaksiju GN-z11 u programima dubokog neba 2016., za koju se vjeruje da je formirana 400 milijuna godina nakon Velikog praska (crveni pomak 11,1).

Koje su najstarija i najmlađa zvijezda u svemiru?

Anonymous (17. studeni 2022.), The powerful NASA/ESA/CSA James Webb Space Telescope has found an unexpectedly rich ‘undiscovered country’ of early galaxies that has been largely hidden until now, NASA, ESA, CSA, T. Treu (UCLA), Esa.int (pristup 19. studeni 2022.)

Hilsman P. (18. studeni 2022.), Early galaxies seen by James Webb Telescope offer insight into early universe, Upi.com (pristup 19. studeni 2022.)

Anonymous (18. studeni 2022.), Webb Space Telescope spots early galaxies hidden from Hubble Space Telescope (pristup 19. studeni 2022.)