• Astronomija
  • Možemo li prisluškivati potencijalne komunikacijske signale koji prolaze kroz Sunčev sustav?
Astronomija

Komunikacija izvanzemaljskih civilizacija pomoću zvijezda. Izvor: Dani Zemba / Penn State, Creative Commons.

Napredna komunikacija u beskraju međuzvjezdanog prostora mogla bi biti olakšana zahvaljujući zvijezdama koje fokusiraju i pojačavaju komunikacijske signale. Ova tehnika korištenja zvijezda za potrebe komunikacije mogla bi pomoći ljudima koji će u budućnosti istraživati svemirska prostranstva kako bi lakše uspostavili vezu sa Sunčevim sustavom, no s druge strane, možda već postoje izvanzemaljske civilizacije koje koriste naše Sunce za svoju komunikaciju.

Tim diplomiranih studenata sa Sveučilišta Penn State nedavno je krenuo u potragu upravo za takvim vrstama komunikacijskih signala koji bi mogli prolaziti kroz naš Sunčev sustav. Njihov rad bit će objavljen u znanstvenom časopisu The Astronomical Journal, a dostupan je i u preprint verziji na arXiv.

Učinak gravitacijske leće

Prema Einsteinovoj teoriji opće relativnosti, veliki objekti kao što su zvijezde i crne rupe savijaju nadolazeću  svjetlost zahvaljajući vlastitoj gravitacijskoj sili. Zakrivljeni prostor oko objekta u tom smislu djeluje poput leće teleskopa, fokusirajući i pojačavajući svjetlost (efekt koji nazivamo gravitacijska leća). “Astronomi su već razmatrali mogućnost iskorištavanja efekta gravitacijske leće kao golemog teleskopa za promatranje planeta oko drugih zvijezda”, navodi Jason Wright, profesor astronomije i astrofizike na Sveučilištu Penn State. “Također se razmatrala ideja korištenja istog za komunikaciju s našim sondama ako ih ikada uspijemo poslati prema drugim zvijezdama. Ako bi potencijalna izvanzemaljska tehnološka civilizacija koristila naše Sunce kao leću za međuzvjezdanu komunikaciju, mi bismo mogli otkriti tu komunikaciju. Jedino što je potrebno, jest gledanje na pravo mjesto u pravo vrijeme.”

Ova vrsta komunikacije vjerojatno ipak zahtjeva mrežu sondi koje djeluju kao prijenosnici (kao antene u telekomunikacijskoj mreži) jer izvorna snaga signala na tako velikim udaljenostima konstantno opada. “Ljudi diljem svijeta koriste mreže za komunikaciju u svakom trenutku”, smatra Nick Tusay, diplomirani student koji je pomogao u vođenju projekta. “Kada koristite mobilni telefon, elektromagnetski valovi idu do najbližeg mobilnog tornja koji se zatim povezuje sa sljedećim tornjem i tako dalje. TV, radio i internetski signali također iskorištavaju prednosti mrežnih komunikacijskih sustava… Na međuzvjezdanoj razini, ima smisla koristiti zvijezde kao leće, a temeljem toga mi možemo zaključiti gdje bi sonde trebale biti smještene za efikasnu uporabu u komunikaciji.”

Predstavljen koncept “gravitacijskog teleskopa”

Istraživanje mogućih radio prijenosa

Istraživači su kao početnu točku uzeli Alpha Centauri, zvijezdu koja je najbliža našem Sunčevom sustavu i koja bi mogla biti jedan od čvorova u komunikacijskoj mreži (ako uzmemo da se neka sonda možda nalazi u našem  sustavu, a Sunce joj služi kao leća). To je istraživačima omogućilo da krenu u potragu za potencijalnim radio prijenosima poslanim na Zemlju, signalima koji se možda šalju drugim sondama koje istražuju Sunčev sustav ili možda čak signalima koji se šalju kroz gravitacijsku leću natrag na Alpha Centauri. “Već je bilo nekoliko pretraga korištenjem optičkih valnih duljina, ali mi smo odabrali korištenje radijskih valnih duljina jer je radio odličan način za komunikaciju informacija u svemiru”, izjavila je Macy Huston koja je također pomogla u vođenju projekta. “Uključili smo valne duljine tzv. ‘vodene rupe’, koje su često fokus SETI istraživanja jer je riječ o idealnom dijelu radio spektra za komunikaciju… Na njemu nema radio valova koji dolaze od drugih kozmičkih objekata, tako da se radi o čistom spektru za komunikaciju.”

Gledanje ovih specifičnih valnih duljina omogućilo je istraživačima da povećaju količinu podataka koje mogu prikupiti na nebu u kratkom vremenskom razdoblju. Studenti istraživači prikupljali su podatke tijekom jedne noći sa teleskopa Green Bank u Zapadnoj Virginiji. Analiza podataka provedena je u suradnji s Breakthrough Listenom, programom posvećenim pronalaženju dokaza za postojanje inteligentnog života izvan Zemlje. Studenti nisu otkrili nikakve signale u valnim duljinama koje su istraživali, a koji bi mogli biti izvanzemaljskog podrijetla u području koje su promatrali. To sugerira da signali na tim valnim duljinama nisu poslani prema Zemlji tijekom kratkog intervala kojeg su promatrali.

Seti gradi mrežu za otkrivanje svjetlosne komunikacije izvanzemaljskih civilizacija

Proširenje ove vrste istraživanja

“Naša je potraga bila ograničena na jednu noć, tako da sve što nije bilo emitirano dok smo promatrali nije bilo prikupljeno”, dodaje Tusay. “Iako bi naša ograničena potraga možda izostavila postojeće sonde koje ne emitiraju ništa na ovim frekvencijama, ovo je bio dobar test da vidimo kako funkcionira ova vrsta pretrage.”

Unatoč nepronalasku signala, istraživači smatraju da bi pretragu trebalo vremenski proširiti i usmjeriti na druge zvijezde i frekvencijske spektre kako bi rezultati bili plodonosniji. Jedan od studenata u timu trenutno radi na pretraživanju arhivskih podataka kako bi vidio jesu li prethodna promatranja Breakthrough Listena možda ukazala na optimalna područja za sonde koje koriste učinak gravitacijske leće. “Učinak leće nije najjači na ovim frekvencijama, iako još uvijek postoje dobri razlozi zašto bi se te frekvencije mogle koristiti”, tvrdi Huston. “Ali vjerujemo da je tehnika dobra i nadamo se da bi studenti u narednim godinama mogli proširiti ovu potragu.”

Što povezuje neidentificirane zračne fenomene i našu umjetno inteligentnu tehnologiju?

Nick Tusay et al, A Search for Radio Technosignatures at the Solar Gravitational Lens Targeting Alpha Centauri. arXiv:2206.14807v1 [astro-ph.IM], arxiv.org/abs/2206.14807

McCormick G. (5. srpnja 2022.), Could we eavesdrop on communications that pass through our solar system?, Pennsylvania State University, Psu.edu (pristup 8. srpnja 2022.)

McCormick G. (6. srpnja 2022.), Could we eavesdrop on communications that pass through our solar system?, Pennsylvania State University, Phys.org (pristup 8. srpnja 2022.)