• Astronomija
  • Možemo li nuklearnim eksplozijama u svemiru preusmjeriti opasne asteroide daleko od Zemlje?
Astronomija

Slika 'repa' materijala koji je nastao nakon što je letjelica DART pogodila asteroid-satelit Dimorphos (©National Science Foundation/NOIRLab).

Znanstvenici diljem svijeta intenzivno traže načine kako zaštititi naš planet od potencijalno opasnih asteroida. Među najintrigantnijim idejama je upotreba nuklearne eksplozije kao sredstva za skretanje asteroida s kursa prema Zemlji. Nedavni laboratorijski eksperimenti ukazuju na to da bi ovaj drastičan pristup mogao postati posljednja linija obrane čovječanstva od svemirskih prijetnji.

Iako trenutno ne postoji konkretna prijetnja od udara asteroida, povijesni događaji, poput sudara asteroida Chicxulub prije 66 milijuna godina, koji je doveo do izumiranja dinosaura, jasno pokazuju koliko razorni takvi sudari mogu biti. Znanstvenici stoga traže rješenja koja bi spriječila ponavljanje slične katastrofe. Jedna od mogućnosti koja se istražuje jest korištenje nuklearnih bombi kako bi se skrenuli asteroidi koji prijete našem planetu.

Iako zvuči kao scenarij iz znanstveno-fantastičnih filmova poput Armageddona, u kojem Bruce Willis spašava Zemlju od gigantskog asteroida, znanstvenici ozbiljno razmatraju ovu opciju. Nuklearna eksplozija mogla bi, uz precizno planiranje, promijeniti putanju asteroida, sprečavajući tako njegov sudar sa Zemljom.

Laboratorijski testovi

U nedavnom eksperimentu provedenom u Nacionalnim laboratorijima Sandia u Novom Meksiku, istraživači su simulirali učinak nuklearne eksplozije koristeći rendgenske zrake na modelu asteroida veličine zrna graška. Rendgenske zrake, koje oponašaju energiju nuklearne eksplozije, uspjele su ispariti površinu modela, pri čemu je materijal izbačen s površine gurnuo simulairani asteroid u suprotnom smjeru, stvarajući efekt poput raketnog motora.

Ovaj eksperiment, prvi te vrste, pokazao je kako bi nuklearna eksplozija mogla promijeniti putanju asteroida, pružajući znanstvenicima važan uvid u učinkovitost ove metode. Prema Nathanu Mooreu, voditelju istraživanja, simulacija je pokazala da bi nuklearna eksplozija mogla preusmjeriti asteroid promjera do četiri kilometra—ako imamo dovoljno vremena za pripremu.

Naučene lekcije iz misije DART

Godine 2022., NASA-ina misija DART uspjela je skrenuti mali asteroid Dimorphos iz njegove putanje udarom letjelice. Iako je ova metoda učinkovita za manje asteroide, znanstvenici vjeruju da će za veće objekte biti potrebna snažnija intervencija, poput nuklearne eksplozije.

Međutim, asteroidi su vrlo raznoliki u svojoj strukturi. Dimorphos, primjerice, nije čvrsta stijena, već hrpa krhotina slabo povezanih gravitacijom. Upravo zbog te varijabilnosti, Europska svemirska agencija planira lansirati misiju Hera kako bi se istražile dodatne karakteristike ovog asteroida i procijenila učinkovitost DART-ove misije.

Izazovi i rizici nuklearnog preusmjeravanja

Unatoč obećavajućim rezultatima laboratorijskih testova, postoje mnogi izazovi u korištenju nuklearnog oružja za preusmjeravanje asteroida. Asteroidi dolaze u različitim oblicima i strukturama, a detonacija nuklearne bombe u svemiru predstavlja ozbiljne pravne i sigurnosne prepreke, budući da međunarodni sporazumi trenutno zabranjuju takva testiranja.

No, znanstvenici su optimistični. S dovoljno vremena i naprednim upozorenjem, nuklearna eksplozija mogla bi biti posljednja linija obrane protiv većih asteroida. Ključna je rana detekcija—što je asteroid veći, to je lakše otkriti ga unaprijed i poduzeti potrebne mjere.

Kako svjetske svemirske agencije i dalje rade na strategijama za obranu od asteroida, važno je razviti višeslojne planove. Nuklearna opcija mogla bi postati realnost u slučaju krajnje nužde, ali samo uz preciznu pripremu i rane intervencije. S obzirom na rizike koje asteroidi predstavljaju, ova metoda, iako radikalna, mogla bi jednog dana spasiti naš planet.