Astronomija

Mitovi i legende o Plejadama stari su preko 100 000 godina

Prema povijesnim izvorima, mitovi i legende o Plejadama nastali su prije otprilike 100 000 godina.

Plejade su izvanredan primjer asterizma. Sigurno se pitate što je to asterizam? Radi se o karakterističnoj, lako prepoznatljivoj grupi zvijezda koja pripada jednoj ili više konstelacija, ali nije konstelacija sama po sebi. Ona je zapravo otvoreni klaster zvijezda.

Klaster Plejada vidljiv je golim okom. Dominiraju mlade plave zvijezde formirane prije 100 milijuna godina. Prema modernim teoretskim modelima, klaster će postojati još 250 milijuna godina prije nego što se rasprsne u međuzvjezdanom prostoru pod pritiskom valnih sila spiralnih krakova i plinskih oblaka u galaksiji.

Mitologija

Plejade su je poznate čovječanstvu još od pamtivijeka. Arheolozi su pronašli kamene crteže ovog asterizma u gotovo svim dijelovima svijeta. Kao što možete zamisliti, ovi crteži izrađeni su davno prije naše ere.

U grčkim mitovima, Plejade je predstavljalo sedam nimfa, prekrasnih božanskih bića koja žive u prirodi. Kćeri su titana Atlasa i nimfe Plejone. Jednog dana dok su sedam sestara hodale po šumi zajedno s majkom Plejonom, vidjele su lovca Oriona.

Orion se zaljubio u njih i počeo ih naganjati. Kada je Zeus vidio da su u opasnosti, pretvorio ih je u zvijezde kako bi ih spasio od Oriona.

Ako promatrate nebo zimom, primijetit ćete da se Plejade kreću s istoka prema zapadu, a Orion ih prati. Plejade se može promatrati iz Sjeverne hemisfere po zimi, a iz Južne po ljeti.

Naravno, ovi mitovi imaju mnoge varijacije i možda ste čuli sasvim drugačiju verziju o Plejadama. Ono što je važno znati jest da je drevnim ljudima bilo vrlo važno promatranje neba kako bi odredili godišnja doba. Moderna znanost također promatra Plejade.

Je li moguće da su mitovi o Plejadama stari 100 000  godina?.

Rezultati simulacije koji prikazuju kako je izgledao Pleiades prije 100 000 godina. Izvor: Ray Norris.

Nedavno istraživanje otvorilo je vrata teorijama koje bi mogle nanovo ispisati povijest mitologije.

Provedeno je koristeći Gaia svemirski teleskop koji je promatrao dvije zvijezde iz Plejada – Plejonu i Atlasa.

Ideja za istraživanje došla je pod utjecajem mitova o „sedam sestara“ (klasteru). Zašto kulture diljem svijeta pričaju o sedam zvijezda kada golo oko može vidjeti samo šest?

Istraživanja su pokazala da su Plejona i Atlas u današnje vrijeme tako blizu da izgledaju kao jedna zvijezda, a ne dvije.

Mjerenjem kretnje Plejada u posljednjih 100 000 godina, otkrilo je kako su Plejona i Atlas bili mnogo udaljeniji nego što su danas. Zato su drevni ljudi vidjeli sedam zvijezda, a ne sšest.

Na temelju toga, došlo je do nove teorija koja sugerira da su nama poznati mitovi o Plejadama postojali prije 100 000 godina u ponešto drugačijem obliku.

Moguće je da su ljudi tijekom migracije iz Afrike imali svoje verzije ovih mitova. Tada su imali puno jasniju sliku noćnog neba.

Čini mi se da su stari Grci i druge antičke kulture, zapravo preuzele mitove od još ranijih civilizacija. S obzirom na mitskih „sedam sestara“, moguće je da su ove priče stare preko 100 000 godina kada je na nebu uistinu bilo tih sedam zvijezda.

Norris, R., & Norris, B. (n.d.). Why Are There Seven Sisters? [Pdf].

Pleiades. (n.d.).

Ray Norris Professor. (2020, December 22). The world’s oldest story? Astronomers say global myths about ‘seven sisters’ stars may reach back 100,000 years.