• Svemir
  • Kazahstan zaplijenio rusko lansirno postrojenje u Bajkonuru

Kazahstan zaplijenio rusko lansirno postrojenje u Bajkonuru

Kozmodrom Bajkonur. Wikimedia Commons.

Novo bojište za Rusiju – Svemirska utrka

Dok se nastavljajući rat u Ukrajini ulazi u drugu godinu, Rusija se suočava s rastućim posljedicama na više frontova, uključujući i njezin svemirski program. Najnoviji udarac došao je kada je Kazahstan preuzeo kontrolu nad ključnim raketnim kompleksom na kozmodromu Bajkonur, stavljajući budućnost Ruskih svemirskih pothvata u opasnost.

Rasplitanje: Posljedice rata u Ukrajini na ruski svemirski program

Od Ruske invazije na Ukrajinu u veljači 2022. godine, međunarodna zajednica odgovorila je sankcijama, embargom i otkazanim sporazumima, što je ozbiljno utjecalo na rusku svemirsku agenciju Roscosmos. Posebno se ističe prekid sudjelovanja u Međunarodnoj svemirskoj postaji (ISS) i otkazivanje nekoliko suradničkih sporazuma.

Bajkonur pod opsadom: Kazahstan preuzima kontrolu

7 ožujka 2023. godine Kazahstan je preuzeo kontrolu nad raketnim kompleksom Biaterek na kozmodromu Bajkonur – glavnim ruskim raketnim mjestom od 1955. godine. Kazahstanska vlada zaplijenila je rusku imovinu u Centru za korištenje zemaljske svemirske infrastrukture (TsENKI), podružnici Roscosmosa, te uvela ograničenja putovanja za ruske dužnosnike.

Dugovna dilema: Program Baiterek posrće

Oduzimanje se uglavnom pripisuje neuspjehu Roscosmosa da plati dugove kazahstanskoj vladi, koji sada iznose preko 13,5 milijardi tengea (29,7 milijuna američkih dolara). Ti dugovi povezani su s programom Baiterek, zajedničkim pothvatom Kazahstana i Rusije u vezi s razvojem raketnog potisnika Soyuz-5.

Narušeni odnosi: Borisovljeva “diplomatska pogreška”

Još jedan čimbenik u oduzimanju bilo je “netočno ponašanje” Jurija Borisova, šefa Roscosmosa od 2022. godine. Borisov je kritizirao ministra komunikacija Kazahstana, Bagdada Musina, zbog kašnjenja u izgradnji lansirne rampe Soyuz-5, što je dovelo do diplomatskog sukoba.

Kolateralna šteta: Ruski svemirski program prizemljen

Oduzimanje je otežalo izgradnju nove lansirne rampe u Bajkonuru, potencijalno ugrožavajući razvoj rakete Sojuz-5. Do danas je Rusija uložila 810 milijuna dolara u pojačivač, novu lansirnu rampu i povezane napore – sve sa rizikom da postane potpuni gubitak.

Slavna prošlost: uloga Bajkonura u svemirskoj povijesti

Svemirski kosmodrom Bajkonur, izgrađen 1950-ih, ima bogatu povijest, svjedočeći lansiranjima Sputnik 1, Vostok 1 i Vostok 6. Od raspada Sovjetskog Saveza 1994. godine, Rusija je zakupila lokaciju od Kazahstana, koristeći je kao svoj glavni svemirski kompleks. Na ovoj je lokaciji prvi čovjek, Jurij Gagarin, otputovao u svemir 12. travnja 1961. godine u Vostoku 1, a prva žena, Valentina Tereškova, slijedila ga je 16. lipnja 1963. godine na Vostoku 6.

Tražeći alternative: saga o Vostočnom kosmodromu

Rusija je počela graditi Vostočni kosmodrom 2012. godine kako bi smanjila ovisnost o Kazahstanu. Međutim, ovaj je projekt doživio kašnjenja zbog optužbi za pronevjeru i prijevaru, što je dovelo do uhićenja nekoliko dužnosnika.

Surova perspektiva: Ruski svemirski program na raskrižju

S ograničenim kapacitetom lansiranja na drugim mjestima, oduzimanje Bajkonura efektivno je prizemljilo Roscosmos za sada. Budućnost ruskog svemirskog programa visi u neizvjesnosti dok se suočava s posljedicama rata u Ukrajini i pokušava pronaći rješenje s Kazahstanom.