Astronomija

Je li Betelgez pred eksplozijom ili samo ima kozmičkog prijatelja?

Fotografije Betelgeza u razdoblju nekoliko mjeseci tijekom njegovog "Velikog zatamnjenja". Izvor: M. Montargès et al. / ESO

Jedna od najpoznatijih zvijezda na noćnom nebu, Betelgeza, već neko vrijeme pokazuje neobične promjene u sjaju. Te promjene potaknule su spekulacije da bi mogla biti na rubu eksplozije supernove. Međutim, nova studija sada iznosi hipotezu koja sugerira da te promjene možda nemaju veze s eksplozijom, već da Betelgeza ima zvijezdu pratitelja koja utječe na njezin sjaj. U trenutku kada Betelgeza – trenutno crveni superdiv – konačno kolabira i eksplodira u supernovu, astronomi predviđaju da će njezin sjaj biti toliko jak da će zasjeniti noćno nebo, a možda biti vidljiv i danju. Ova eksplozija mogla bi trajati nekoliko tjedana, a zvijezda bi bila vidljiva s tla čak šest do dvanaest mjeseci nakon eksplozije. Očekuje se da će to biti jedan od najspektakularnijih događaja u astronomiji, no točan trenutak kad će Betelgeza postati supernova ostaje neizvjestan. Zvijezda povremeno gubi sjaj, a zatim ponovno pojačava, što je navelo mnoge astronome da pomisle kako se približava kraj njezina životnog ciklusa. No, nova istraživanja govore da bi uzrok tih promjena mogao biti složeniji nego što se ranije mislilo.

Zvijezda pratitelj: Novo objašnjenje za promjene u sjaju

Najnovija studija sugerira da bi promjene u sjaju Betelgeze mogle biti posljedica postojanja zvijezde pratitelja. Prema ovom istraživanju, Betelgeza možda nije sama u svemiru – vjeruje se da ima manju zvijezdu pratitelja koja kruži oko nje i koja uzrokuje promjene u svjetlosnim zračenjima koja dosežu Zemlju. Znanstvenici su ovu hipotezu razvili nakon što su detaljno proučili svjetlosnu krivulju Betelgeze, odnosno promjene u količini svjetla koje zvijezda emitira. Poznato je da crveni divovi poput Betelgeze pokazuju tzv. duga sekundarna razdoblja (LSP), što su promjene u sjaju koje se događaju u dužim vremenskim intervalima. Najčešće objašnjenje za ove promjene sugerira da one nastaju zbog prisutnosti zvijezde pratitelja. Prema rezultatima najnovije studije, znanstvenici predviđaju postojanje α Ori B, male zvijezde koja kruži oko Betelgeze svakih 2170 dana. To je oko pet puta dulje od glavnog perioda pulsacija Betelgeze koji traje 416 dana. Prema ovoj teoriji, α Ori B utječe na okolnu prašinu, uzrokujući povećanje sjaja kada je zvijezda pratitelj u vidokrugu. Iako je teorija da Betelgeza ima zvijezdu pratitelja još uvijek u fazi proučavanja, binarni sustavi su već dobro poznati u astronomiji, a upravo postojanje zvijezde pratitelja moglo bi objasniti “veliko zatamnjenje” Betelgeze zabilježeno tijekom 2019./2020. godine.

Je li supernova na čekanju?

Ako je ova teorija točna, Betelgeza možda neće eksplodirati tako brzo kao što su mnogi očekivali. Promjene u sjaju mogle bi biti rezultat orbite zvijezde pratitelja, a ne znak da se crveni div približava eksploziji supernove. Ipak, potrebna su dodatna opažanja kako bi se ova teorija potvrdila ili odbacila. Znanstvenici naglašavaju kako je za daljnje razumijevanje Betelgeze ključno nastaviti s promatranjem i analizom njezinih svjetlosnih fluktuacija. Studija je već predana Američkom astronomskom društvu na znanstveni pregled, no rezultati još uvijek nisu službeno potvrđeni. Ipak, studija je dostupna na otvorenom preprint serveru arXiv, gdje je spremna za daljnju raspravu među znanstvenicima. Iako su mnogi ljubitelji astronomije s nestrpljenjem iščekivali eksploziju Betelgeze, nova otkrića sugeriraju da bi ova spektakularna zvijezda mogla imati pratitelja, što bi značilo da je eksplozija supernove možda još daleko. No, dok ne stignu novi dokazi, tajna Betelgeze ostaje neriješena, a njezina budućnost predmet daljnjih istraživanja. Za sada je jedno sigurno: Betelgeza i dalje fascinira znanstvenike i javnost diljem svijeta, dok svi čekamo odgovor na ključno pitanje – je li zvijezda na rubu eksplozije ili samo u društvu “prijatelja”?