Astronomija

James Webb pronašao je najraniju crnu rupu u svemiru

Crna rupa i zvijezda veličine Sunce. Izvor: Pixabay.com.

Udaljeni kozmički krajevi otkrivaju još jedno neviđeno otkriće. Astronomi su identificirali najudaljeniju aktivnu supermasivnu crnu rupu do sada, koristeći snagu teleskopa James Webb (JWST). Ovo čudo nalazi se u galaksiji CEERS 1019, koja je postojala tek 570 milijuna godina nakon Velikog praska, i dom je crne rupe znatno lakše od onih koje se obično identificiraju u ranom svemiru.

Zanimljivo otkriće

U ovom otkriću, istraživači se nisu zaustavili na jednoj; uočili su još dvije manje crne rupe koje su nastale 1 milijardu i 1,1 milijardu godina nakon Velikog praska. Uz to, JWST je pomogao identificirati jedanaest galaksija iz vremena kada je svemir bio star samo 470 do 675 milijuna godina.

Otkrića su olakšana JWST-ovim programom za rano oslobađanje znanstvenih spoznaja o kozmičkoj evoluciji (CEERS), na čijem je čelu profesor Steven Finkelstein sa Sveučilišta u Teksasu. Kombiniranjem detaljnih slika u blizini i srednjem infracrvenom području od JWST-a s podacima poznatim kao spektri, CEERS program mogao je otkriti ova astronomsko čuda.

Evoluirajuće razumijevanje crnih rupa

“Gledamo ovaj daleki nebeski objekt kao da promatramo podatke iz crnih rupa smještenih u galaksijama bliže nama,” izjavila je Rebecca Larson, voditeljica studije. Jedinstven aspekt CEERS 1019 nije samo njegova impresivna starost, već i iznenađujuće mala masa njegove crne rupe, koja iznosi oko 9 milijuna sunčevih masa, brojka znatno niža u usporedbi s crnim rupama koje su drugi teleskopi detektirali u ranom svemiru.

Uspoređivanje galaktičkih divova

Ova manja masa slična je crnoj rupi u srcu naše galaksije Mliječnog puta, koja teži 4,6 milijuna puta više od mase Sunca. No, crna rupa u CEERS 1019, iako manja, postojala je znatno ranije, što postavlja pitanja o njenom nastanku u ranom svemiru.