Astronomija

Zračenje masivnih zvijezda oblikuje planetarne sustave

Kako se formiraju planetarni sustavi poput sunčevog sustava? Da bi to otkrili, znanstvenici CNRS-a, sudjelujući u međunarodnom istraživačkom timu, proučavali su područje formiranja zvijezda, Orionovu maglicu, koristeći teleskop James Webb. Promatrajući protoplanetarni disk poznat kao d203-506, otkrili su ključnu ulogu koju masivne zvijezde igraju u formiranju takvih tek nastalih planetarnih sustava.

Te zvijezde, koje su otprilike 10 puta masivnije, i što je još važnije, 100.000 puta sjajnije od Sunca, izlažu bilo koji planet koji se formira u takvim sustavima iznimno intenzivnom ultraljubičastom zračenju.

Ovisno o masi zvijezde u središtu planetarnog sustava, to zračenje može ili pomoći formiranju planeta ili, pak, spriječiti njihovo formiranje raspršivanjem njihove materije. U Orionovoj maglici, znanstvenici su otkrili da, zbog intenzivnog zračenja od masivnih zvijezda, planet sličan Jupiteru ne bi mogao nastati u planetarnom sustavu d203-506.

Ovaj rad, koji će biti objavljen u časopis Science 1. ožujka 2024., s neviđenom preciznošću pokazuje odlučujuću ulogu koju masivne zvijezde imaju u oblikovanju planetarnih sustava, otvarajući nove perspektive o načinu na koji se takvi sustavi formiraju.