Znanost

U Južnoj Kini otkriven novi morski gmaz iz doba dinosaura

Morski gmazovi - ihtiosauri. Izvor: Depositphotos.com.

Paleontolozi iz Kine, zajedno s kolegama iz Kanade, nedavno su izvijestili o otkriću nove vrste velikih morskih gmazova koji su živjeli u doba dinosaura. Ostaci životinje pronađeni su na jugu Kine.

Novi primjerak morskog gmaza bliskog ihtiosaurima

Nova studija objavljena je prošli četvrtak (7. travnja 2022.) u znanstvenom časopisu PeerJ. U radu istraživači opisuju kosti kralježnjaka pronađenog u vapnencu u južnoj kineskoj autonomnoj regiji Guangxi Zhuang. Znanstvenici s Kineskog sveučilišta geoznanosti i Muzeja dinosaura Philipa J. Curriea u Kanadi, potvrdili su da je otkriveni primjerak morskog gmaza, vjerojatno jedan od rođaka ihtiosaura.

Ihtiosauri su bili prisutni tijekom većeg dijela mezozojske ere, prije otprilike 251 milijun pa sve do 65,5 milijuna godina. Najvarijabilniji i najrasprostranjeniji bili su tijekom razdoblja trijasa i jure kada su dinosauri de facto vladali našim planetom.

Novootkriveni fosil pripada novoj vrsti, većoj od bilo kojeg reptila nalik ihtiosaurima

Novootkriveni fosil obuhvaća prednji dio kostura trupa, uključujući neke kralješke i rebra, kosti udova i trbušne kosti zvane gastralije. Procjenjuje se da je ovaj morski gmaz bio dugačak približno oko tri metra, što znači da je bio znatno veći od bilo kojeg drugog reptila, nalik ihtiosaurima, tijekom ranog trijasa u Kini.

Pored toga, ima robusniji radijus od svojih suvremenika, što ukazuje na snažne plivačke sposobnosti, vjerojatno za migracije na velike udaljenosti duž istočnog ruba drevnog oceana, stoji u radu.

Istraživači su također usporedili fosil s drugim morskim gmazovima iz doba ranog trijasa te zaključili da pripada zasad nepoznatoj vrsti. Fosil je tako dobio ime Baisesaurus robustus.

Jicheng Ren, Haishui Jiang, Kunpeng Xiang, Corwin Sullivan, Yongzhong He, Long Cheng, Fenglu Han. A new basal ichthyosauromorph from the Lower Triassic (Olenekian) of Zhebao, Guangxi Autonomous Region, South China. PeerJ, 2022; 10: e13209 DOI: 10.7717/peerj.13209

PeerJ. “Researchers describe a three-meter-long Mesozoic marine reptile named Baisesaurus robustus.” ScienceDaily. ScienceDaily, 7 April 2022.

Anonymous (7. travnja 2022.), New marine reptile in dinosaur’s age identified in south China, Xinhua – huaxia (pristup 16. travnja 2022.)