• Astronomija
  • Skriveni svjetovi: Kako nas oblaci na egzoplanetima mogu zavarati u potrazi za životom
Astronomija

Ilustracija egzoplaneta K2-18b. NASA, CSA, ESA, J. Olmstead (STScI), N. Madhusudhan (Cambridge University)

Kada astronomi promatraju udaljene zvijezde u potrazi za novim egzoplanetima, često usmjeravaju pažnju prema crvenim patuljcima. Ove zvijezde dominiraju Mliječnom stazom, čineći oko 75% svih zvijezda u našoj galaksiji, i najčešći su domaćini egzoplaneta. No, što to znači za mogućnost života izvan Zemlje? I, što je još važnije, mogu li ti planeti skrivati nešto ključno—svoje atmosfere?

Unatoč svojoj brojnosti, planeti koji kruže oko crvenih patuljaka predstavljaju izazove. Zbog same prirode tih zvijezda, planeti moraju biti vrlo blizu svojim matičnim zvijezdama kako bi se nalazili u takozvanoj nastanjivoj zoni, gdje bi uvjeti mogli omogućiti postojanje tekuće vode. Prema izvoru Universe Today, ta blizina može izložiti planete intenzivnoj zvjezdanoj aktivnosti, poput sunčevih baklji, a što je najvažnije, može ih dovesti u plimno zaključavanje.

Što plimska sinkronizacija znači za naseljivost?

Plimno zaključavanje događa se kada se period rotacije planeta podudara s njegovim orbitalnim periodom, što znači da jedna strana planeta uvijek gleda prema zvijezdi, dok je druga strana u vječnom mraku. Takav planet može iskusiti oštre ekstrema—užarene temperature na strani okrenutoj prema zvijezdi i ledenu hladnoću na strani u sjeni.

Ova dinamika se često smatra preprekom za nastanjivost. Kako bi život mogao opstati u tako surovim uvjetima? Odgovor bi mogao ležati u atmosferi, ili preciznije, u tome koliko dobro atmosfera planeta može regulirati toplinu.

Planeti s gustom, Zemlji sličnom atmosferom mogli bi ravnomjerno raspodijeliti toplinu s dnevne strane na noćnu stranu, stvarajući potencijalno umjereniju klimu. Takvi bi planeti i dalje imali neobične vremenske obrasce, ali bi mogli podržavati život održavanjem stabilnih temperatura na obje strane.

Poznati sustav TRAPPIST-1, koji se sastoji od nekoliko potencijalno naseljivih planeta, dobar je primjer. Ovi planeti su Plimno zaključani sa svojim crvenim patuljkom, što pruža jedinstven uvid u mogućnosti života na takvim svjetovima, ali ističe i prepreke s kojima se znanstvenici susreću u njihovom proučavanju.

Trik za otkrivanje atmosfera… koji možda nije tako jednostavan

Prisutnost atmosfere ključna je za utvrđivanje nastanjivosti egzoplaneta. Znanstvenici su razvili metodu za procjenu ima li planet atmosferu bez potrebe za izravnim promatranjem. Mjerenjem temperaturnih razlika između dnevne i noćne strane planeta dok orbitira oko svoje zvijezde, mogu procijeniti prisutnost atmosfere. Ako je temperaturna razlika izrazita, to vjerojatno znači da nema atmosfere koja bi distribuirala toplinu, što planet čini manje vjerojatnim za podršku životu. Ako je temperaturna razlika umjerena, to sugerira da atmosfera može pomoći u regulaciji klime na planetu.

No, nedavna istraživanja objavljena na otvorenom serveru arXiv kompliciraju ovaj naizgled jednostavan postupak. Prema studiji, oblaci na noćnoj strani Plimno zaključanih planeta mogli bi iskriviti ta mjerenja, čineći da planet izgleda kao da nema atmosferu, iako je možda posjeduje.

Uloga oblaka: Kako nas egzoplaneti mogu prevariti

Novo istraživanje razmatra ideju da oblaci na noćnoj strani planeta mogu narušiti temperaturne podatke. Čak i s gustom atmosferom, oblačni pokrov može učiniti da temperatura na noćnoj strani izgleda mnogo niža nego što stvarno jest. To se događa jer znanstvenici često mjere temperaturu gornjih slojeva oblaka, a ne površine ispod njih. Kao rezultat toga, podaci bi mogli sugerirati da planet ima ekstremne temperature poput svijeta bez atmosfere.

U tom scenariju, dnevna strana, s manje oblaka, odražavala bi stvarnu temperaturu površine, dok bi noćna strana, prekrivena oblacima, izgledala mnogo hladnije. To bi moglo stvoriti lažni dojam da planet nema atmosferu, iako bi je zapravo mogao imati dovoljno gustu da stvori značajne formacije oblaka.

Zašto je ovo važno za potragu za životom?

Ovo otkriće ključno je za istraživanje egzoplaneta. Podsjeća nas da jednostavne pretpostavke o klimatskim uvjetima egzoplaneta možda neće uvijek biti točne, osobito kada su u pitanju oblaci i atmosferski uvjeti koje još uvijek u potpunosti ne razumijemo. S ovim novim znanjem, znanstvenici će morati precizirati svoje metode otkrivanja atmosfera kako bi uzeli u obzir fenomen povezan s oblacima.

Istraživanje također ističe širu potrebu za naprednim tehnologijama poput Svemirskog teleskopa James Webb (JWST). Instrumenti poput JWST-a moći će pružiti detaljnija i točnija promatranja egzoplaneta, potencijalno razlikujući planete prekrivene oblacima od onih koji zaista nemaju atmosfere. Ovo će biti ključni korak naprijed u našoj potrazi za nastanjivim svjetovima.

Što slijedi za istraživanje egzoplaneta?

Kako dublje ulazimo u istraživanje egzoplaneta, postaje jasno da jednostavne tehnike otkrivanja više neće biti dovoljne. Kompleksnost planetarnih atmosfera, dinamika oblaka i razne interakcije između planeta i njihove zvijezde znače da će astronomi morati koristiti sve sofisticiranije metode za otključavanje tajni dalekih svjetova.

U budućnosti će misije posvećene istraživanju egzoplaneta vjerojatno biti usmjerene ne samo na pronalaženje potencijalno naseljivih planeta, već i na pažljivije tumačenje podataka koje prikupimo. To bi moglo uključivati izgradnju klimatskih modela za egzoplanete temeljene na njihovim zvijezdama domaćinima i orbitalnim karakteristikama, kao i korištenje teleskopa sljedeće generacije za prikupljanje podataka visoke razlučivosti.

Ljudski element: Zašto je ovo istraživanje važno za nas

Potraga za nastanjivim svjetovima nije samo zadovoljenje znanstvene znatiželje. Ona odgovara na naša najdublja pitanja: Jesmo li sami u svemiru? Može li život postojati negdje drugdje, pod uvjetima koji su drastično drugačiji od onih na Zemlji? Ova otkrića oblikovat će naše razumijevanje našeg mjesta u svemiru i budućnost ljudske ekspanzije.

Istraživanje atmosfere egzoplaneta korak je bliže odgovoru na ta pitanja, ali je i podsjetnik koliko svemir može biti složen i nepredvidljiv. Baš kao što su rani astronomi kroz teleskope gledali i nagađali o udaljenim planetima, današnji znanstvenici otključavaju tajne egzoplaneta udaljenih svjetlosnim godinama, a svako novo otkriće približava nas razumijevanju beskrajnih mogućnosti života izvan Zemlje.

Što mislite? Mogu li oblaci skrivati atmosfere potencijalno naseljivih svjetova? I koje nove tehnike astronomi trebaju koristiti kako bi otkrili istinu?