• Svemir
  • Otkrivena super Zemlja u ‘nastanjivoj zoni’ 137 svjetlosnih godina od nas

Otkrivena super Zemlja u ‘nastanjivoj zoni’ 137 svjetlosnih godina od nas

Otkrivena super Zemlja u 'nastanjivoj zoni' 137 svjetlosnih godina od nas

Astronomi su nedavno otkrili super-Zemlju koja orbitira unutar ‘nastanjive zone’ zvijezde crvenog patuljka, smještene na udaljenosti od 137 svjetlosnih godina. Postoji mogućnost da ovaj sustav obuhvaća i drugi planet sličan veličini Zemlje. Veći planet, imenovan TOI-715 b, otprilike je jedan i pol puta veći od Zemlje i smješten je unutar “konvencionalne” nastanjive zone svoje matične zvijezde. Ova udaljenost od zvijezde omogućuje planetu da zadrži temperaturu pogodnu za postojanje tekuće vode na svojoj površini, iako bi za to bilo potrebno i nekoliko drugih ključnih uvjeta, uključujući odgovarajuću atmosferu.

Konvencionalna nastanjiva zona

Konvencionalna nastanjiva zona, koja je uža i preciznija u odnosu na širu “optimističnu” nastanjivu zonu, stavlja TOI-715 b u povoljan položaj za podržavanje života, prema dosadašnjim preliminarnim otkrićima. Također, postoji indicija o postojanju manjeg planeta u sustavu, koji bi bio nešto veći od Zemlje i mogao bi se nalaziti unutar iste nastanjive zone. Ovo otkriće omogućeno je zahvaljujući podacima dobivenim od NASA-inog satelita za pretragu tranzitnih egzoplaneta TESS. Analizu ovih podataka proveo je tim znanstvenika predvođen Georginom Dransfield s University of Birmingham, a njihovi rezultati objavljeni su u časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Nedavno otkrivena super-Zemlja, TOI-715 b, nalazi se u orbiti oko crvenog patuljka, zvijezde koja je manja i hladnija od Sunca. Crveni patuljci su poznati po svojoj sposobnosti da u svojim orbitama imaju male, stjenovite planete. Zbog svoje manje veličine i niže temperature, crveni patuljci omogućuju planetima da sigurno orbitiraju bliže zvijezdi unutar nastanjive zone. Uže orbite znače da planeti koji prolaze ispred svojih zvijezda (tranzitni planeti) to čine češće, što olakšava njihovo otkrivanje i promatranje. Primjerice, TOI-715 b obilazi svoju zvijezdu svakih 19 dana, što predstavlja “godinu” na ovom neobičnom svijetu.

Otkrivanje egozplaneta putem metode tranizita

Satelit TESS, koji je lansiran 2018. godine, ključan je u otkrivanju i praćenju takvih tranzitnih egzoplaneta, posebno onih unutar nastanjive zone. Promatranje takvih tranzita za planete veličine Zemlje oko sličnih zvijezda Sunca i čekanje jedne Zemaljske godine da se zabilježi drugi tranzit predstavlja izazov za postojeće svemirske teleskope. Planet TOI-175 b pridružuje se popisu potencijalno naseljivih planeta koje bi se moglo detaljnije istražiti pomoću James Webb svemirskog teleskopa, možda čak i za otkrivanje znakova atmosfere.

Detaljnija istraživanja ovise o raznim karakteristikama planeta, uključujući njegovu masu i to je li kategoriziran kao “vodeni svijet”, što bi učinilo njegovu atmosferu, ako je prisutna, istaknutijom i lakšom za detekciju nego kod masivnijih, gušćih i suhih planeta čija bi atmosfera vjerojatno bila bliža površini. Ukoliko se potvrdi postojanje još jednog, Zemlji sličnog planeta u ovom sustavu, on bi postao najmanji planet otkriven u nastanjivoj zoni od strane TESS-a do sada. Ovo otkriće također premašuje ranija očekivanja za TESS u pronalasku Zemlji sličnih planeta unutar nastanjive zone.