• Znanost
  • Revolucionarno istraživanje sugerira da bi svijest mogla biti povezana sa svemirom
Znanost

Kvantna fizika u mozgu

Nedavna istraživanja otkrivaju fascinantnu mogućnost da bi naša svijest mogla biti povezana s kvantnim nivoom svemira, otvarajući vrata potpuno novom razumijevanju postojanja.

Znanstvenici s Wellesley Collegea u Massachusettsu proveli su eksperiment koristeći anestetik izofluran na štakorima kako bi ispitali ulogu mikrotubula, sićušnih struktura u mozgu, u održavanju svijesti. Rezultati su pokazali da mikrotubuli mogu funkcionirati na kvantnoj razini, što sugerira da svijest možda nije isključivo biološki proces, već kvantni fenomen.

Kvantna svijest

Eksperiment je pokazao da štakori, kojima su uz anestetik dodane tvari koje stabiliziraju mikrotubule, ostaju svjesni dulje u usporedbi s kontrolnom skupinom. Ova otkrića, objavljena u časopisu eNeuro u kolovozu 2024., podupiru teoriju da kvantne operacije u mozgu igraju ključnu ulogu u stvaranju svijesti.

Ova teorija, koju su prvi predložili fizičar Roger Penrose i anesteziolog Stuart Hameroff, pedlaže da mikrotubuli unutar neurona izvode kvantne izračune, čime generiraju svijest. Prema ovoj teoriji, poznatoj kao Orch OR, svijest se stvara kvantnim valovima koji prolaze kroz mikrotubule u mozgu.

Kvantna fizika u mozgu

U klasičnoj fizici čestice imaju fiksne i mjerljive položaje, dok u kvantnoj fizici čestice postoje u stanju vjerojatnosti sve dok ne budu promatrane. Penrose je postulirao da kolaps kvantne valne funkcije u mikrotubulima može biti ono što pokreće svijest.

Ako se ova teorija pokaže točnom, mogla bi revolucionirati naše razumijevanje svijesti i predlaže da bi svijest mogla biti sposobna postojati izvan našeg tijela, potencijalno povezujući se s kvantnim česticama diljem svemira.

Unatoč fascinantnim otkrićima, mnogi znanstvenici ostaju skeptični. Kvantni efekti u laboratoriju su primijećeni pri ekstremno niskim temperaturama, dok mozak funkcionira na mnogo višim temperaturama, što mnogi smatraju preprekom za kvantne procese.

Ipak, istraživanja predlažu da neki biološki procesi, poput fotosinteze u biljkama, koriste kvantnu mehaniku čak i pri višim temperaturama. Na sličan način, moguće je da mozak koristi kvantne procese za koordinaciju neurona.

Kvantno sprezanje i svijest

Kvantna sprega, fenomen gdje dvije čestice međusobno djeluju bez obzira na udaljenost, mogla bi objasniti kako mozak radi na višem nivou. Nedavna studija iz časopisa Physics Review E predlaže da mijelin, tvar koja obavija aksone neurona, omogućava idealno okruženje za kvantnu spregu, što bi moglo biti ključno za stvaranje svijesti.

Istraživanja također pokazuju da mikrotubuli mogu održavati kvantna stanja, čak i pri izlaganju svjetlosnim česticama. Ova otkrića dovode nas korak bliže razumijevanju kako naši mozgovi, a možda i sama svijest, mogu biti povezani s kvantnim svemirom.

Ova nova saznanja mogla bi promijeniti način na koji razumijemo svijest, ne samo kod ljudi već i kod životinja, te donijeti nova rješenja u liječenju neuroloških poremećaja. Kao što objašnjava neuroznanstvenik Mike Wiest, “ovo otkriće otvara vrata potpuno novom razdoblju u razumijevanju tko smo zapravo.”