Astronomija

Revolucionarna tehnika za otkrivanje tamne energije

Jedan dio galaskije Andromeda. Izvor: NASA, ESA, J. Dalcanton, B.F. Williams and L.C. Johnson (University of Washington), the PHAT team and R. Gendler

Tamna energija, sila koja čini više od dvije trećine svemira i odgovorna je za njegovo brzo širenje, možda je mjerljiva bliže kući prema nedavnim saznanjima Sveučilišta Cambridge. Ova energija, koja je ostala misterij od svog otkrića u 1990-ima, sada bi se mogla detektirati putem naše susjedne galaksije, Andromede.

Ples Mliječne staze i Andromede

Predstojeći sudar Andromede i Mliječne staze nudi zanimljivu točku istraživanja. Pomicanje ovih galaksija jedne prema drugoj, uzimajući u obzir njihovu zajedničku masu, moglo bi pružiti podatke o kozmološkoj konstanti – osnovnom modelu tamne energije. Zanimljivo je da je gornja granica koja je detektirana bila pet puta veća od one koja je zaključena iz ranih epoha svemira.

Bliže ispitivanje

Iako je strategija još uvijek u povojima, njen potencijal je ogroman. Iskorištavanje informacija iz našeg vlastitog kozmičkog susjedstva konačno bi moglo otkriti tajne tamne energije.

Opservabilni svemir je prostran, ali ono što vidimo – od sitnih kozmičkih objekata do golemih galaksija – čini samo 5%. Procjenjuje se da je 27% tamne tvari, koja povezuje objekte, dok dominantnih 68% čini tamna energija koja udaljava objekte.

Uvidi dr. Davida Benistya

“Tamna energija usklađuje se s brojnim modelima prilagodljivima Einsteinovoj teoriji gravitacije,” izjavio je dr. David Benisty, glavni autor. Istaknuo je kozmološku konstantu, koncept koji je Einstein ugradio u svoju teoriju opće relativnosti. Ova konstanta, prvotno nula od 1930-ih do 1990-ih, reevaluirana je kada su otkriveni efekti ubrzanja tamne energije na širenje svemira.

Unatoč brojnim metodama detekcije od svog početka, tamna energija ostaje neuhvatljiva. Njena slaba međugalaktička sila često podliježe snažnim unutargalaktičkim silama. Međutim, blizina Andromede i predstojeće spajanje s Mliječnom stazom predstavljaju osjetljivu i obećavajuću istraživačku regiju.

Budućnost istraživanja

Za razliku od drugih galaksija, Andromeda je na jedinstvenoj putanji prema nama. Njeno proučavanje može pružiti dragocjene podatke o kozmološkoj konstanti i tamnoj energiji. Simulacije, koje se temelje na procjenama mase obje galaksije, ukazuju na utjecaj tamne energije na njihova orbitalna ponašanja.

S preciznijim podacima o Andromedi iz James Webb teleskopa, gornje granice kozmološke konstante mogle bi se suziti. Proučavanje više parova galaksija moglo bi poboljšati tehniku i osvijetliti utjecaj tamne energije. “Tamna energija ostaje ogromna kozmološka enigma”, primijetio je Benisty, “ali ova metoda može dešifrirati njene tajne.”