Jeste li znali?

Iskorištavanje Mjesečeve prašine za hlađenje Zemlje

A-view-of-the-Earth-and-the-Moon (Curiosmos)

Znanstvenici žele upotrijebiti Mjesečevu prašinu kao štit koji bi blokirao dio sunčeve svjetlosti te tako pomogao u kontroli klimatskih promjena.

Klimatske promjene

Klima na Zemlji mijenjala se milijunima godina – riječ je o prirodnom i potpuno normalnom procesu. Međutim, dok su klimatske oscilacije očekivana pojava, vanjski čimbenici mogu imati važnu i negativnu ulogu na klimatske promjene. Jedan od najznačajnijih vanjskih čimbenika u zadnjih stotinjak godina je, dakako, čovječanstvo.

Klimatske prijelomne točke možda bliže nego mislimo

Naša tehnološka i industrijska evolucija imale su, imaju i nastavit će imati svoju cijenu koju plaća naš planet. Ljudi su značajno doprinijeli klimatskim promjenama na Zemlji – „oko 5 milijardi metričkih tona ugljika proizvedenog koje su proizveli ljudi ostaje u atmosferi svake godine, podižući globalnu prosječnu koncentraciju ugljičnog dioksida za oko 2,3 dijela na milijun godišnje,“ navodi izvještaj Climate.gov.

‘Štit’ od Sunčeve svjetlosti

Tijekom godina znanstvenici su pokušavali otkriti kako smanjiti utjecaj klimatskih promjena na planet i kako spriječiti porast temperatura. MIT je, primjerice, u prošlosti predložio raspršivanje sitnih čestica aerosola u atmosferu kako bi se stvorio štit koji će ograničiti prodor svjetlosti. Iako to još uvijek nije učinjeno, drugi znanstvenici istražuju različite metode.

Tim znanstvenika sa Sveučilišta Utah došao je sada na novu ideju – korištenje Mjesečeve prašine kao oblika ‘blokade’ sunčeve svjetlosti. Proučavali su učinak čestica prašine, količinu prašine i orbite koje bi bile najprikladnije za zaštitu Zemlje od sunčeve svjetlosti. Otkrili su da bi ‘ubrizgavanje’ prašine s našeg planeta u L1-točku između našeg svijeta i Sunca bilo najučinkovitije. Međutim, takva metoda iziskivala bi ogromne troškove i napor. Drugo rješenje koje su predložili je lansiranje prašine s Mjesečeve površine, što bi bila puno jednostavnija i jeftinija alternativa.

Klimatske promjene mijenjaju nagib Zemlje?

Ključ – Mjesečeva prašina

Istraživači su na tu ideju došli primjenom metode za proučavanje formiranja planeta oko udaljenih zvijezda u galaksiji. Kada se planeti formiraju to obično uključuje puno krhotina, osobito prašine. Dio te prašine može čak formirati prsten prašine oko zvijezde domaćina koji apsorbiraju dio svjetlosti koja potječe od zvijezde. Tako su znanstvenici u biti preuzeli ideju od tamo. Ako uzmemo malu količinu prašine i postavimo je u određenu točku orbite između planeta i zvijezde, mogli bismo blokirati dio svjetlosti koja zrači sa Sunca.

„Nevjerojatno je razmišljati o tome kako bi Mjesečeva prašina – za čije je stvaranje trebalo više od četiri milijarde godina – mogla pomoći usporiti porast Zemljine temperature, problema za koji nam je trebalo manje od 300 godina da proizvedemo,“ rekao je Scott Kenyon, koautor studije.

Život na Marsu prekinule klimatske promjene?