Potraga za životom na Marsu se nastavlja

Ovo je najčudniji kamen na Marsu

Tri godine nakon što je NASA-in rover Perseverance sletio na Mars, znanstveni tim NASA-e pretvorio je svakodnevno istraživanje Crvenog planeta u rutinu koja izgleda gotovo uobičajeno. Rover i njegov pomoćni helikopter, Ingenuity, koji više nije u funkciji, snimili su zadivljujuće fotografije Marsa te su prikupili 23 jedinstvena uzorka jezgre stijena tijekom pređenih 27 kilometara kroz drevnu deltu rijeke.

Ovo je nevjerojatno. Istražujem drugi planet,” izjavio je doc. dr. sc. Andy Czaja s Sveučilišta u Cincinnatiju. Czaja predaje na Odjelu za geoznanosti Fakulteta umjetnosti i znanosti na UC-u. Kao paleobiolog i astrobiolog, sudjeluje u NASA-inom traganju za dokazima drevnog života na Marsu koristeći rover opremljen specijaliziranim geoznanstvenim i slikovnim alatima, uz pomoć svoja tri diplomanta, Andreu Corpolongo, Briannu Orrill i Sama Halla. Tri godine u misiji, rover se pokazao izuzetno uspješnim, rekao je.

Perseverance je nadmašio očekivanja. Bio je fantastičan. Posjeduje iznimno sposobne instrumente za geološka istraživanja. Može istraživati udaljene objekte pomoću svojih kamera s mogućnošću zumiranja i fokusirati se na male objekte s izvanrednom rezolucijom,” rekao je Czaja.

Povijesna dostignuća na Marsu

Tijekom misije ostvareno je nekoliko povijesnih dostignuća: prvi pogonjeni let, prvi snimljeni zvukovi Marsa, najduža autonomna vožnja (skoro kilometar) i nova otkrića o geologiji, atmosferi i klimi planeta. Czaja je bio dio NASA-inog tima koji je odlučio gdje na Marsu sletjeti rover. I dalje je član znanstvenog tima koji svakodnevno analizira podatke i otkrića kako bi odlučili što rover treba učiniti sljedeće. Među novim otkrićima je nalaz primarnih magmatskih stijena u krateru Jezero. Te stijene su očvrsnuli rezultat tekuće magme. Pružaju znanstvenicima obećavajuće tragove za preciziranje poznate dobi planeta.

Znanstvenici pretpostavljaju da je Mars nekad imao trajne rijeke, jezera i oceane. Danas se voda na Marsu nalazi u obliku leda na polovima i zarobljena ispod površine Marsa. Czaja i njegova studentica Corpolongo bili su glavni autori rada objavljenog u časopisu Journal of Geophysical Research, Planets koji je otkrio da Mars možda ima i hidrotermalne sustave temeljem hidratiziranog magnezij sulfata koji je rover identificirao u vulkanskim stijenama.

“Kada se te stijene ohlade i puknu, postaju pogodno stanište za život,” izjavio je Czaja.

Corpolongo je također vodila slično istraživanje objavljeno u istom časopisu, suautor je bio Czaja, detaljno opisujući rezultate analize uzoraka koje je proveo rover pomoću SHERLOC instrumenta. Obje studije uključivale su doprinose desetaka njihovih kolega istraživača iz NASA-e na projektu. Uzorci prikupljeni roverom mogli bi konačno dati odgovor na pitanje da li smo sami u svemiru.

Još nema dokaza o životu na Marsu

“Do sada nismo pronašli definitivne dokaze o životu u tim naslagama. No, ako bi fosilni mikroorganizmi bili zarobljeni u stijenama, bili bi premali da ih rover može vidjeti,” rekao je Czaja.

Czaja se nada da će biti odobreno financiranje za očekivanu misiju povratka uzoraka s Marsa kako bi se izvukli hermetički zatvoreni titanijevi spremnici koje su znanstvenici tri godine punili zanimljivim jezgrenim uzorcima.

“Ovi hidratizirani minerali zadržavaju vodu unutar sebe i bilježe povijest svog nastanka,” stoji u studiji. “Povratak uzoraka ovih minerala na Zemlju omogućio bi istraživačima da istraže povijest vode i klime na Marsu te moguće dokaze o drevnom životu s najpreciznijim dostupnim instrumentima.

No to je bio tek početak. Perseverance je započeo svoje promišljeno istraživanje od dna kratera prema prednjem dijelu delte, koja je formirana od drevne rijeke, gdje je naišao na sedimentne stijene koje često sadrže zarobljene minerale i dodatne tragove drevnog života. Prošle godine rover je stigao do ruba kratera, nekadašnjeg ogromnog jezera, gdje istražuje naslage magnezij karbonata koji mogu nastati geološki ili biološki od bakterija.

Krater Jezero na Marsu

Czaja kaže da se odluka poslati Perseverance u krater Jezero pokazala ispravnom. “Definitivno. Bila su druga mjesta koja smo mogli izabrati i koja bi možda bila jednako dobra,” rekao je. “Nećete znati dok ne istražite sve. Ali Jezero je izabran s dobrim razlogom i to se u potpunosti opravdalo.

Dani letenja za helikopter Ingenuity su završili nakon što je u siječnju pretrpio oštećenje rotora prilikom slijetanja nakon svog 72. leta. Ali Perseverance i dalje snažno nastavlja. Još uvijek ima na raspolaganju 15 spremnika za uzorke kako bi uzeo dodatne zanimljive geološke uzorke.

Sljedeće, rover će napustiti krater Jezero kako bi istražio šire područje. Czaja kaže da će vjerojatno pronaći stijene stare 4 milijarde godina ili više. I Mars bi mogao skrivati stromatolite ili stijene koje sadrže dokaze o drevnim slojevitim jastucima bakterija vidljivih golim okom. Na Zemlji, te stijene se ponekad nalaze u ekstremnim okruženjima, poput gejzirskih bazena.

“Nadam se da je Perseverance samo pojačao našu želju za daljnjim istraživanjem Marsa,” rekao je Czaja. “I povratak uzoraka omogućit će nam da istražujemo Mars i tražimo dokaze o drevnom životu s instrumentima koji još nisu ni izumljeni, godinama i godinama koje dolaze.”