Znanost

Ovaj drevni vrh strijele izrađen je od meteorskog željeza

U iznenađujućem otkriću, drevni vrh strijele pronađen u Švicarskoj identificiran je kao izrađen od izvanzemaljskog željeza. Ali ovo je više od priče o drevnom zanatskom umijeću; to je priča koja bi mogla pratiti razgranate trgovačke mreže od prije nekoliko tisuća godina.

Iskopan u 19. stoljeću, otkriveno je da je vrh strijele sastavljen od željeza neočekivanog nebeskog podrijetla. Zapanjujuće, željezo nije došlo iz meteorita najbližeg švicarskom naselju, već vjerojatno čak iz Estonije. Ovo upućuje na opsežne trgovačke mreže koje su postojale u davna vremena.

Drevni vrh strijele izrađen od meteorskog željeza

Do otkrića je došlo tijekom posvećene potrage za drevnim meteoritskim željeznim artefaktima. Predvođeni geologom Bedom Hofmannom iz Prirodoslovnog muzeja u Bernu i Sveučilišta u Bernu, tim je prepoznao značaj meteorskog željeza u prapovijesti. Sastavljeno uglavnom od željeza, s tragovima nikla i drugih metala, vjeruje se da je meteorsko željezo izvor gotovo svih željeznih alata i oružja brončanog doba.

Dok su takvi artefakti uobičajeni na Bliskom istoku, u Egiptu i Aziji, ogromno prostranstvo Europe dalo je relativno malo plodova. Naselje Mörigen u Švicarskoj, koje datira iz 800.-900. godine prije Krista, bilo je glavno mjesto za istraživanje, ležeći samo 8 kilometara od polja Twannberg ispunjenog fragmentima drevnog meteorskog kamenja.

Otkriće drevnog vrha strijele

Među prethodno iskopanim predmetima, Hofmann i njegovi kolege pronašli su željezni vrh strijele dugačak 39,3 milimetra i težak samo 2,89 grama. Ovaj vrh strijele pokazivao je tragove brezinog katrana, koji je vjerojatno korišten za pričvršćivanje na osovinu, i nosio je nepogrešive znakove meteorskog željeza, uključujući radioaktivni izotop aluminija.

Ono što je dodatno pobudilo zanimanje bilo je da specifična metalna mješavina vrha strijele nije odgovarala lokalnom Twannbergovom polju. Utvrđeno je da pripada vrsti željeznog meteorita poznatog kao IAB meteoriti, s tri potencijalna porijekla u Europi. Kao najvjerojatniji izvor utvrđeno je meteorit Kaalijarv iz Estonije koji je pao na Zemlju oko 1500. godine pr. Krista.

Otkrivanje drevnih trgovačkih ruta

Udaljenost meteorita Kaalijarv od Mörigena (1600 kilometara) implicira da je vrh strijele vjerojatno putovao istim trgovačkim rutama kao i baltički jantar. Ovo otkriće ne samo da otkriva drevnu izradu već otvara vrata daljnjem istraživanju trgovine i povezanosti diljem Europe u prapovijesti.

Istraživači vjeruju da drugi artefakti još uvijek mogu ostati neotkriveni u raznim zbirkama. Pronalazak vrha strijele otvara mogućnost postojanja više obrađenih fragmenata diljem Europe, pružajući potencijalne uvide u širu upotrebu meteorskog željeza u drevnoj civilizaciji.