• Svemir
  • Organski materijal s marsovskog meteorita nije biološkog porijekla

Organski materijal s marsovskog meteorita nije biološkog porijekla

Izvor: NASA/JPL-Caltech/USGS.

Prema novoj analizi koju je vodio Andrew Steele (Carnegie Institution for Science) i objavio Science, organske molekule pronađene u marsovskom meteoritu koji je sletio na Zemlju, sintetizirane su interakcijom između vode i stijena na Crvenom planetu prije oko 4 milijarde godina.

Organski materijal meteorita

Meteorit, nazvan Allan Hills (ALH) 84001, otkriven je na Antarktici 1984. godine i smatra se jednim od najstarijih poznatih meteorita koji su stigli s Marsa na Zemlju.

“Analiza podrijetla minerala meteorita može poslužiti kao prozor za otkrivanje geokemijskih procesa koji su se odvijali u ranoj Zemljinoj povijesti te također Marsovog potencijala za nastanjivanje”, objasnio je Steele, koji je proveo opsežno istraživanje organskog materijala u marsovskim meteoritima te član znanstvenih timova rovera Perseverance i Curiosity.

Organske molekule sadrže ugljik i vodik, a ponekad uključuju kisik, dušik, sumpor i druge elemente. Organski spojevi se obično povezuju sa životom, iako se mogu stvoriti i nebiološkim procesima. Znanstvenici su dugo vremena raspravljali o podrijetlu organskog ugljika pronađenog u meteoritu Allan Hills 84001. Neke od pretpostavljenih teorija uključivale su različite abiotske procese povezane s vulkanskom aktivnošću, udarima asteroida, hidrološkom izloženošću, kao i potencijalne ostatke drevnog života ili kontaminaciju nakon pada meteorita na Zemlju.

Sofisticirana analiza

Tim pod vodstvom Steelea, koji je također uključivao Carnegiejev Larry Nittler, Jianhua Wang, Pamela Conrad, Suzy Vitale i Vincent Riggi, istraživače s Njemačkog istraživačkog centra za geoznanosti GFZ, Slobodnog sveučilišta u Berlinu, NASA-inog svemirskog centra Johnson, NASA Ames centra za istraživanje i Politehničkog instituta Rensselaer, upotrijebili su sofisticirane tehnike pripreme uzoraka i analize uključujući zajedničko snimanje na nanoskali, izotopsku analizu i spektroskopiju, kako bi otkrili podrijetlo organskih molekula u meteoritu Allan Hills 84001.

Pronašli su dokaze o interakciji vode i stijena sličnoj onima koje se događaju na Zemlji. Uzorci pokazuju da su marsovske stijene doživjele dva važna geokemijska procesa. Jedan koji se zove serpentinizacija, a događa se kada magmatske stijene bogate željezom ili magnezijem kemijski stupaju u interakciju s cirkulirajućom vodom, mijenjajući njihovu mineralogiju i pritom proizvodeći vodik; te drugi, nazvan karbonizacija koji uključuje interakciju između stijena i blago kisele vode koja sadrži otopljeni ugljični dioksid i rezultira stvaranjem karbonatnih minerala.

Nejasno je jesu li ti procesi bili potaknuti vodenim uvjetima istovremeno ili jedan za drugim, ali dokazi pokazuju da se interakcije između vode i stijena nisu događale tijekom duljeg razdoblja. Ipak, očito je da su reakcije proizvele organski materijal redukcijom ugljičnog dioksida.

Abiotička sinteza organskih molekula

Ove mineraloške značajke rijetke su u marsovskim meteoritima. Orbitalna istraživanja Marsa pokazuju da su karbonizacija i serpentinizacija moguće, a karbonizacija je detektirana i u drugim mlađim marsovskim meteoritima. Unatoč tome, ovo je prvi put da se ti procesi spominju u kontekstu drevnih uzoraka. Steele je otkrio organske molekule u drugim marsovskim meteoritima što ukazuje da je abiotička sinteza organskih molekula dio marsovske geokemije tijekom većeg dijela povijesti planeta.

“Ove vrste nebioloških, geoloških reakcija odgovorne su za skup organskih spojeva ugljika iz kojih se mogao razviti život i predstavljaju signal koji se mora uzeti u obzir kada je u pitanju traženje dokaza o drevnom životu na Marsu”, objašnjava Steele. “Osim toga, ako su se ove reakcije odvijale na drevnom Marsu, one su se morale odvijati i na drevnoj Zemlji, a to bi također moglo objasniti i rezultate sa Saturnova mjeseca Enkelada. Sve što je potrebno za ovu vrstu organske sinteze je slana otopina koja sadrži otopljeni ugljikov dioksid koji prodire kroz magmatske stijene. Potraga za životom na Marsu nije samo pokušaj odgovora na pitanje ‘jesmo li sami?’ Također se odnosi i na ranu Zemlju i pitanje ‘odakle smo mi došli?’

A. Steele et al. Organic synthesis associated with serpentinization and carbonation on early Mars. Science, 2022 DOI: 10.1126/science.abg7905

Carnegie Institution for Science. “Martian meteorite’s organic materials origin not biological, formed by geochemical interactions between water and rock: The search for life on Mars can teach us about the reactions that led to the building blocks of life on early Earth.” ScienceDaily. ScienceDaily, 13 January 2022.