• Astronomija
  • Odbjegle zvijezde koje napuštaju svoje skupove možda oblikuju evoluciju galaksija i svemira
Astronomija

Pogledajte nevjerojatnu sliku eksplodirajuće zvijezde koju je zabilježio Webb

Deseci odbjeglih zvijezda napustili su svoje matične skupove, ukazujući na veći kozmički utjecaj nego što se dosad mislilo.

U dalekim dijelovima svemira, daleko izvan granica naše galaksije, astronomi su otkrili fascinantnu pojavu. Grupa masivnih zvijezda, koje su pobjegle iz svojih zvjezdanih skupova u satelitskoj galaksiji blizu Mliječnog puta, juri kroz svemir nevjerojatnim brzinama. Ovo neočekivano otkriće moglo bi ukazivati na to da odbjegle zvijezde igraju znatno veću ulogu u evoluciji svemira nego što smo dosad mislili.

Kako nastaju odbjegle zvijezde?

Zvijezde se rađaju u gustim skupovima gdje ih gravitacija drži na okupu. Međutim, ponekad bliski susreti s drugim masivnim zvijezdama ili eksplozije supernova mogu izbaciti zvijezdu iz njenog matičnog skupa, šaljući je u svemir. Ove zvjezdane lutalice, poznate kao ‘odbjegle zvijezde‘, mogu putovati daleko izvan svoje matične galaksije, značajno utječući na prostor kroz koji prolaze.

Kako piše Science News, nedavno istraživanje, koje je vodio astronom Mitchel Stoop, donosi nove uvide u ovaj fenomen. Koristeći podatke iz svemirskog teleskopa Gaia, Stoop i njegov tim usmjerili su se na masivni zvjezdani skup poznat kao Radcliffe 136 (R136), smješten oko 170.000 svjetlosnih godina od Zemlje u Velikom Magellanovom oblaku, patuljastoj galaksiji koja kruži oko Mliječnog puta. Njihovo istraživanje otkrilo je zapanjujuće veliki broj odbjeglih zvijezda—mnogo više nego što se prethodno predviđalo.

Pogled izbliza na R136

R136 nije običan zvjezdani skup. On je dom nekim od najmasivnijih zvijezda u svemiru, s masama od pet do čak 140 puta većim od mase našeg Sunca. Ono što ovaj skup čini posebno zanimljivim je njegova iznimna vidljivost sa Zemlje, što astronomima omogućuje detaljno proučavanje.

Ranija istraživanja identificirala su nekoliko odbjeglih zvijezda koje su napustile R136. No, šire istraživanje Stoopa otkrilo je nevjerojatnih 55 zvijezda koje su izbačene iz skupa brzinama većim od 100.000 kilometara na sat. Ove su zvijezde izbačene tijekom posljednjih tri milijuna godina, a mnoge su napustile skup prije otprilike 1,8 milijuna godina, tijekom formiranja skupa.

Kako piše Science News, ovo otkriće potaknulo je nova razmišljanja o ulozi koju odbjegle zvijezde mogu imati u oblikovanju ne samo svojih galaksija, već i šireg svemira.

Skriveni utjecaj odbjeglih zvijezda

Odbjegle zvijezde, posebno one masivne, imaju ogroman energetski utjecaj. One emitiraju snažno ultraljubičasto zračenje i stvaraju zvjezdane vjetrove koji oblikuju plin i prašinu oko njih. Na kraju svog životnog ciklusa, te zvijezde eksplodiraju kao supernove, raspršujući teške elemente kroz galaksije, omogućujući nastanak novih zvijezda i planeta.

Do sada su ove zvijezde uglavnom bile zanemarene u simulacijama kozmičke evolucije jer se smatralo da su rijetke. Međutim, ako skupovi poput R136 gube do trećine svojih najmasivnijih zvijezda, potencijalni utjecaj ovih odbjeglih zvijezda mogao bi biti znatno veći nego što smo ikad zamišljali.

Jedna od intrigantnih teorija sugerira da bi odbjegle zvijezde mogle igrati ključnu ulogu u važnom događaju poznatom kao reionizacija. Prije otprilike 13 milijardi godina, ultraljubičasto zračenje uklonilo je elektrone iz vodikovih atoma, podižući svemir iz njegove “kozmičke magle”. Iako se većina znanstvenika slaže da je ovo zračenje poteklo iz patuljastih galaksija, Stoop smatra da su odbjegle zvijezde mogle biti skriveni izvor tih ključnih fotona.

Mogu li odbjegle zvijezde oblikovati rani svemir?

Science News objašnjava da iako su odbjegle zvijezde svakako važan dio kozmičke slagalice, još uvijek nije u potpunosti jasno koliki je njihov stvarni utjecaj. Astrofizičarka Sally Oey sa Sveučilišta Michigan priznaje njihovu važnost, ali također ističe da postoje i drugi mehanizmi koji mogu pomoći u širenju ionizirajućeg zračenja tijekom reionizacije.

Jedan od zanimljivih aspekata Stoopovog otkrića je i neobično vrijeme bijega određenih zvijezda. Dok je većina odbjeglih zvijezda napustila skup rano, skupina od 16 zvijezda pobjegla je tek prije otprilike 200.000 godina, sve u istom smjeru. Ovo ponašanje moglo bi biti posljedica sudara R136 s drugim skupom, što je dovelo do sekundarnog izbacivanja zvijezda. Ako je ovaj obrazac zaista rijedak, moglo bi biti teško generalizirati koliko zvijezda drugi skupovi gube u svemirsko okruženje.

Što donosi budućnost?

Otkriće ovih odbjeglih zvijezda otvara nove mogućnosti za razumijevanje sila koje oblikuju svemir. Kako astronomi nastavljaju proučavati R136 i slične skupove, nadaju se da će otkriti više o tome kako ove zvijezde utječu na evoluciju galaksija i međuzvijezdanog prostora. Pronalaženje dokaza o sličnim izbacivanjima u drugim skupovima moglo bi pomoći u razumijevanju koliko je ovaj fenomen raširen. Svako novo otkriće nas približava dubljem razumijevanju misterija svemira—a odbjegle zvijezde mogle bi biti ključ za otključavanje tog znanja.