Astronomija

Nešto neočekivano se odvija u srcu naše galaksije

Ovako Mliječna staza izgleda iz naše perspektive. Srednji dio označen crvenom bojom pokazuje mjesto galaksije Heraklo. Izvor Danny Horta-Darrington (Liverpool John Moores Univerzitet), ESA/Gaia i SDSS.

Astronomi otkrivaju: Zvijezde oko središnje crne rupe Mliječne staze imaju nepredvidive putanje nakon nekoliko stoljeća!

U revolucionarnom istraživanju, astronomi su zaključili da su putanje zvijezda blizu središnje crne rupe Mliječne staze nepredvidive nakon nekoliko stoljeća. Ovo zapanjujuće otkriće izaziva nove dileme u našem shvaćanju kozmičkih dinamika.

Zvijezde koje kruže u blizini crne rupe Mliječne staze imaju nestabilne putanje koje postaju nepredvidive već nakon 462 godine. Ova spoznaja rezultat je simulacija koje su proveli astronomi iz Nizozemske i Velike Britanije. Njihovi rezultati objavljeni su u časopisima International Journal of Modern Physics D i Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Izazovi simulacije kretanja zvijezda

Povijesno gledano, simulacija interakcija između ovih 27 zvijezda s crnom rupom bila je iznimno kompleksna. Predviđati kretanja više od dvije međusobno povezane nebeske tijela bilo je izazovno. Međutim, 2018. godine, istraživači iz Leidena postigli su proboj u simulacijama, ispravljajući greške. Ovo otkriće omogućilo im je da simuliraju kretanja tri zvijezde, a sada su primijenili tu tehniku na 27 stvarnih zvijezda blizu centra Mliječne staze.

Rezultati su bili iznenađujući. Iako zvijezde održavaju svoje putanje oko crne rupe, međusobne interakcije otkrivaju kaotičnost. Čak i male promjene u međusobnim interakcijama mogu prouzročiti velike promjene u putanjama zvijezda, što s vremenom rezultira nepredvidljivim kretanjem.

Simon Portegies Zwart, poznati astronom s Leidenskog sveučilišta, istaknuo je: “Nakon 462 godine, predviđanje ovih putanja postaje nagađanje. Kaotičnost blizu crne rupe je 30.000 puta veća od one u našem solarnom sustavu – usporedba koju ranije nismo mogli ni zamisliti.”

Kaos u kozmičkom plesuđ

Ekipa Zwarta otkrila je da ovakav kaos često proizlazi iz bliskog prolaska dvije ili tri zvijezde. Gravitacijsko međudjelovanje zvijezda mijenja njihove putanje, što zatim utječe na crnu rupu i druge zvijezde u okolini.

Tjarda Boekholt, koji je ranije surađivao s Zwartom i sada je povezan s Oxfordskim sveučilištem, primijetio je: “S veće udaljenosti, putanje zvijezda izgledaju stabilne kroz vrijeme. Međutim, detaljniji pogled otkriva velike kaotične promjene, ponekad čak i četrdeset puta veće od udaljenosti Zemlje do Sunca.”

Uspoređujući ovaj fenomen s biciklizmom kroz grad, Zwart je objasnio: “Neočekivane prepreke mogu sve promijeniti. Slično tome, centar Mliječne staze, s crnom rupom i orbitirajućim zvijezdama, postaje nepredvidljiv nakon samo 462 godine.”

Za istraživače poput Zwarta, važno je ne samo razumijevanje ovog vremenskog prozora, već i novi način gledanja na crne rupe i njihovu okolinu. Uvodeći nove termine, kao što je “punktirani kaos”, nastoje opisati ovo eratično ponašanje u kozmičkom prostoru.

Douglas Heggie, priznati matematičar i astronom, pohvalio je preciznost ovog istraživanja, izjavivši: “Ove simulacije i rezultate temeljito smo testirali. Sada s punim povjerenjem možemo raspravljati o kaotičnosti u sustavima s više zvijezda.”