• Astronomija
  • NASA-in James Webb teleskop otkriva temperaturu stjenovitog egzoplaneta TRAPPIST-1 b
Astronomija

Ilustracija stjenovitog egzoplaneta TRAPPIST-1b. Zasluge: Credits: NASA, ESA, CSA, J. Olmsted (STScI).

Prvo otkrivanje svjetlosti s hladnog, malog egzoplaneta

Međunarodni tim istraživača iskoristio je NASA-in svemirski teleskop James Webb kako bi izmjerio temperaturu TRAPPIST-1 b, stjenovitog egzoplaneta. Mjerenje se temeljilo na termalnoj emisiji planeta, koju je detektirao Webb-ov instrument za srednje infracrveno područje (MIRI), otkrivajući temperaturu dnevne strane od približno 500 kelvina te sugerirajući odsutnost značajne atmosfere.

Nova era istraživanja egzoplaneta

Ovo revolucionarno otkriće označava prvu detekciju svjetlosti koju emitira egzoplanet malen i hladan poput onih u našem solarnom sustavu. Rezultati će pridonijeti razumijevanju mogu li planeti koji kruže oko malih aktivnih zvijezda poput TRAPPIST-1 podržavati atmosfere sposobne za održavanje života te ističu sposobnost teleskopa Webb da karakterizira egzoplanete veličine Zemlje pomoću MIRI-ja.

Revolucionarne opservacije u srednjem infracrvenom području

Thomas Greene, astrofizičar u NASA-inom istraživačkom centru Ames i glavni autor studije, istaknuo je značaj srednje infracrvenih sposobnosti teleskopa Webb, napominjući da prethodni teleskopi nisu imali osjetljivost za mjerenje tako slabe srednje infracrvene svjetlosti.

TRAPPIST-1: Laboratorij za nastanjive planete

Otkriveni 2017. godine, sedam stjenovitih planeta koji kruže oko TRAPPIST-1, ultra-hladne crvene patuljaste zvijezde, iznimno su slični po veličini i masi unutarnjim planetima našeg solarnog sustava. Iako se nalaze mnogo bliže svojoj zvijezdi, primaju usporedive količine energije od nje. TRAPPIST-1 b, najbliži planet, nudi vrijedne uvide u svoje sestrinske planete i druge M-patuljaste sustave.

Budući da je najbliži planet svojoj zvijezdi, TRAPPIST-1 b nalazi se na udaljenosti koja iznosi samo jednu stotinu udaljenosti Zemlje od Sunca te prima otprilike četiri puta više energije nego što Zemlja dobiva od Sunca. Iako se ne nalazi unutar nastanjive zone svog sustava, proučavanje ovog planeta može pružiti ključna saznanja o sestrinskim planetima i dodatnim M-patuljastim sustavima.

Određivanje temperature i prisutnosti atmosfere

Kako bi smanjili neizvjesnost, tim je izmjerio temperaturu TRAPPIST-1 b koristeći fotometriju sekundarne eklipse. Uspoređujući računalne modele koji pokazuju različite scenarije, zaključeno je da su rezultati dosljedni s golog stijenja i bez atmosfere koja bi cirkulirala toplinu. Nisu detektirani znakovi apsorpcije svjetlosti ugljičnim dioksidom.

Buduće opservacije i otkrića

Kao dio programa Garantiranog vremena promatranja (GTO) teleskopa Webb, trenutačno su u tijeku dodatne opservacije sekundarne eklipse TRAPPIST-1 b, s ciljem snimanja potpune faze krivulje kako bi se promatrala promjena temperature i potvrdila prisutnost atmosfere. Ovaj značajan korak naprijed u otkrivanju egzoplaneta ističe potencijal teleskopa Webb i MIRI-ja.