Mogli bismo izgubiti još jedan Marsov rover

Panorama Crvenog planeta koju je snimio kineski rover Zhurong, dio misije Tianwen-1 (©CNSA).
autor

Jedan od tri trenutno aktivna Marsova rovera – kineski Zhurong koji je sletio 2021. godine – mogao bi biti u potencijalnim problemima.

Potencijalni problemi

Kineski rover Zhurong uz NASA-ine rovere Curiosity i Perseverance jedan je od tri trenutno aktivna rovera na površini Crvenog planeta, a prema najnovijim podatcima mogao bi biti u velikim problemima nakon više od godinu i pol dana na Marsu.

Naime, znanstvenici pokušavaju probuditi rover iz hibernacije – sigurnosnog protokola koji ga treba zaštititi od brutalne marsovske zime ispunjene snažnim pješčanim olujama. Rover je stavljen u stanje mirovanja još u svibnju, ali znanstvenici se bore da ga vrate u akciju od kraja prosinca – nesretna sudbina za misiju koju su kineske vlasti već proglasile uspješnom.

Nove slike kineskog rovera iz prve vožnje po Marsu

Ova vijest dolazi par godina nakon ‘gašenja’ NASA-inog rovera Opportunity i svega nekoliko tjedana nakon posljednjeg pozdrava landera InSight, pa bi gubitak još jednog znanstvenog ‘aparata’ mogao biti značajan korak unazad u proučavanju Crvenog planeta.

Selfie rovera Zhurong na površini Crvenog planet (©CNSA).

Vječni izazov – Marsova prašina

Jedan izvor blizak znanstvenim krugovima koji rade na roveru rekao je da su „najvjerojatnije pješčane oluje ozbiljno oslabile sposobnost Zhuronga da koristi svoje solarne ploče za proizvodnju energije.“ Ovaj problem doživjela je i ranije spomenuta NASA-ina misija. Naime, još od početka prošle godine NASA-in lander InSight borio se s punjenjem baterija zbog Marsove prašine koja je pokrivala njegove solarne ploče, a ‘bitku’ je u konačnici izgubio tijekom prosinca kada su iz Agencije objavili kraj misije nakon niza neuspješnih pokušaja komunikacije s landerom.

Kineski rover snimio zvuk na Marsu

Da stvari budu još gore za kineski program istraživanja Marsa, znanstvenici se također bore da uopće snime rover Zhurong pomoću kineske sonde Tianwen-1 koja kruži oko Crvenog planeta u eliptičnoj orbiti. Prema neslužbenim izvorima rover se trebao probuditi nakon što se dosegne određena razina snage i temperaturni prag.

Evo prvih slika kineskog rovera na Marsu

Iako je njegova konačna sudbina još uvijek nepoznata, Zhurong je već uvelike premašio očekivanja. Rover je prvotno dizajniran da luta krajolikom Marsa samo tri mjeseca, a od 22. ožujka 2021. godine aktivno istražuje površinu Crvenog planeta te je prošao nešto vise od 1.5 kilometara prije nego je stavljen u stanje hibernacije.

Zbogom InSight i hvala na svemu!

Ling Xin, William Zheng (6. siječnja 2023.), „Chinese scientists scramble to wake Mars rover, plan to send probe to investigate, sources say,“ scmp.com (pristup 8. siječnja 2023).

Victor Tangermann (6. siječnja 2023.), „Something Is Reportedly Wrong With China’s Mars Rover,“ futurism.com (pristup 8. siječnja 2023).