Evo prvih slika kineskog rovera na Marsu

kineski-rover-na-marsu

Kina je postala tek druga zemlja, nakon SAD-a, koja je uspjela poslati fotografije površine Crvenog planeta.

Kineski rover Zhurong uspio je poslati slike površine Marsa. Fotografije su potvrdile da su solari paneli i antene u potpunosti funkcionalni, te da će pomoći kod kreiranja rovera plana kretanja.

Rover Zhurong sletio je na jugu ravnice Utopica( eng. Utopia Plain) u sjevernoj hemisferi Marsa, 15. svibnja 2021 godine kao dio prve kineske misije na Mars naziva Tianwen-1.

Ukupna masa rovera je 240 kilograma. Marsovsko vozilo ima 6 kotača, te instalirane kamere, radar za snimanje ispod površine, magnetometar, meteorološku stanicu i uređaje za analizu tla.

Očekivani radni vijek rovera je 90 Marsovskih dana( s mogućnošću produživanja), te se od rovera očekuje zapravo puno više, kao što su analize površine i tla.

Javnost je bila iznenađena što Kineske vlasti nisu pokazale fotografije slijetanja odmah nakon što se ono dogodilo, ili barem tijekom tog dana. S druge strane, možda nas je NASA previše navikla na to da vidimo Marsovske misije u gotovo realnom vremenu.

Nažalost, kineska astronautika je potpuno drugoj razini, te nije toliko dobro razvijena kao Zapadna. Amerikanci već sada imaju tri orbitera oko Crvenog planeta- “Mars Odyssey”, “Mars Reconnaissance Oribter” i “Maven”.

Kada je najnoviji rover Perseverance sletio na Mars u veljači, orbiteri su slali podatke i fotografije odmah sa mjesta događaja direktno na Zemlju. Na ovaj način cijeli svijet je mogao promatrati misiju u skoro realnom vremenu

Međutim, Kinezi imaju samo jedan orbiter oko Marsa- jedan dio sonde misije “Tianwen” koja je i dovela rover na Mars.

Tijekom slijetanja, orbiter nije bio u otpimalnoj poziciji da šalje podatke na Zemlju. Bilo je potrebno nekoliko dana prije nego što su bilo kakvi podaci ili fotografije mogli biti poslani na Zemlju.

Orbiteru je trebalo nekoliko dana prije nego što je podesio parametre, kako bi mogao orbitalni period smanjiti sa 2 dana na 8 sati. Ovom promjenom otvaraju se više mogućnosti za komuniciranje sa roverom Zhurong. Promjena je postala službena kada je orbiter 17. svibnja ušao u novu osmo satnu orbitu.

Nove fotografije kineske misije pokazuju dijelove rovera koji se nalazi na platformi za slijetanje, kao i neposrednu okolinu rovera prekrivenu pijeskom i kamenje.

Kao što možete vidjeti na gornjoj fotografiji, oko mjesta slijetanja nema strmih litica. Južno područje ravnice Utopita se uvelike razlikuje od sjevernog koje je fotografirala misija “Viking ” u 70-tim godinama.

Kineski rover djelovat će na sličnim terenima na kakvim su djelovale američke misije poput InSight-a. Sjajna vijest je što nema prepreka za spuštanje rovera sa platforme, te za njegovo istraživanje planeta.

Fotografije su potvrdile da su solarni paneli i antene ostali neoštećeni. Dodatno, kineska agencija  pokazala je animaciju sastavljenu od slika koje je snimila sonda, koja pak pokazuje odvajanje kapsule rovera od nje.

Još uvijek nije određen datum skidanja rovera sa platforme za slijetanje. Trenutačno, kineski stručnjaci proučavaju fotografije kako bi utvrdili roverov plan puta.

• Kooser, A. (2021, May 18). China’s Zhurong rover landed on Mars, but we might have to wait awhile for the first photos. CNET.
• Mallapaty, S. (2021, May 18). Why the China Mars rover’s landing site has geologists excited. Nature News.
• Myers, S. L. (2021, May 19). China Releases First Photos From Its Mars Lander. The New York Times.
• 中国的航天. (n.d.). Broad netizens, the “Image of Mars” you are thinking of is coming~~.