• Svemir
  • Kroz naš Sunčev sustav leti prastari ostatak naše galaksije

Kroz naš Sunčev sustav leti prastari ostatak naše galaksije

Čini se da je kometa 2I / Borisov jedinstvenija nego što su astronomi ranije mislili.

Astronomi su otkrili da je prvi međuzvjezdani komet Borisov ujedno bio i prva vidljiva relikvija njegovog planetarnog sustava, koji se nikada nije približavao zvijezdama – njegova je materija ostala netaknuta od svog nastanka na protoplanetarnom disku.

Komet 2I / Borisov otkrio je astronom Gennady Borisov 30. kolovoza 2019. godine i postao je drugi međuzvjezdani objekt u povijesti promatranja neba (prvi je bio asteroid 1I / Oumuamua).

Došlo je do zbližavanja sa Suncem. Približio se Suncu što je bliže moguće u prosincu 2019. godine, a u proljeće prošle godine srž se urušila. Komet trenutno napušta Sunčev sustav i vraća se u međuzvjezdani prostor.

Proučavanje takvih objekata omogućuje nam da shvatimo sastav kometa iz drugih planetarnih sustava i provjerimo koliko se materija okozvjezdanih diskova, od kojih nastaju mala tijela, razlikuje od materije iz našeg sustava.

Konkretno, prva promatranja Borisovljeve komete pokazala su njegovu sličnost s kometima u Sunčevom sustavu, ali tada su pronađene značajne razlike u sastavu, na primjer, obilje ugljičnog monoksida.

Slika komete 2I / Borisov i pozadinske zvijezde snimljene krajem 2019. godine VLT teleskopom. Izvori: Olivier Hainaut / ESO

Komet Borisov jedinstveniji je nego što su astronomi ranije mislili

Dvije skupine astronoma, predvođene Stefanom Bagnulom iz zvjezdarnice Armagh u Sjevernoj Irskoj i Bin Yangom iz Europskog južnog opservatorija, objavile su rezultate svoje analize polarimetrijskih promatranja komete Borisov u prosincu 2019. i siječnju 2020. pomoću FORS2 prijamnika na VLT-u u Čileu i podacima milimetarskih valova iz radioteleskopskog sustava ALMA.

Ispostavilo se da se komet sastoji od kompaktnih “kamenčića” radijusa višeg od jednog milimetra, što sugerira da su se čestice prašine na protoplanetarnom disku, gdje je komet nastao, kondenzirale kao rezultat međusobnih sudara.

Brzina stvaranja prašine u jezgri procijenjena je na 200 kilograma u sekundi, pa je između trenutaka otvaranja i prolaska kroz točku perihela komet izgubio 2 × 10 9 kilograma prašine. Istodobno, prašine u kometu ima više od tri puta više od plina, a zrna leda praktički nema.

Stopa stvaranja CO iznosila je 3,3 × 10 26 molekula u sekundi, dok se omjer molekula CO / H2O u kometi naglo promijenio prije i nakon perihela, što ukazuje na nehomogenost jezgre komete, s komponentama nastalim na različitim mjestima izvan snježne linije koja se moglu međusobno miješati.

Znanstvenici su došli do zaključka da uočavaju sličnost u ponašanju komete Borisov i komete Hale-Bopp. To sugerira da je u bilo kojem astrofizičkom okruženju nastao međuzvjezdani komet, takav je medij imao svojstva koja su dovela do stvaranja tijela sličnog tijelima formiranim u vanjskim dijelovima Sunčevog sustava.

Istodobno, za razliku od komete Hale-Bopp i mnogih drugih kometa, koje su se mogle približiti Suncu više puta, 2I / Borisov nikada nije letio u blizini nijedne druge zvijezde prije susreta s našom zvijezdom i možda predstavlja prvu iskonsku kometu, koja je promatrana.

• Bagnulo, S., Cellino, A., Kolokolova, L., Nežič, R., Santana-Ros, T., Borisov, G., . . . Devogèle, M. (2021, March 30). Unusual polarimetric properties for interstellar comet 2i/borisov.
 ESO. (n.d.). First interstellar comet may be the most PRISTINE ever found.
• Patel, N. (2021, March 31). Interstellar visitor 2i/borisov is the most pristine COMET humans have studied.
• Strickland, A. (2021, March 30). Pristine interstellar comet came from a system containing giant planets.
• Yang, B., Li, A., Cordiner, M., Chang, C., Hainaut, O., Williams, J., . . . Villard, E. (2021, March 30). Compact pebbles and the evolution of volatiles in the interstellar comet 2i/borisov.