• Svemir
  • Kometi su svakim prolazom sve bljeđi čak i kad im se putanja nalazi iza Saturnove orbite

Komet. Izvor: Depositphotos.com.

Kometi su svakim prolazom sve bljeđi, čak i kada im se putanja nalazi izvan unutarnjeg Sunčevog sustava. Ova je činjenica zbunila znanstvenike jer Sunčeva toplina na toj udaljenosti nije u stanju otapati komete.

Kometi se tope izvan unutarnjeg Sunčevog sustava?

Nakon što se kometi pojave u blizini Zemlje, možemo vidjeti njihove svijetle repove koji se sastoje od ioniziranog plina. No, svaki sljedeći put kada se kometi približe Zemlji, njihova svjetlost postaje sve manje vidljiva. Astronomi su smatrali da se ove ledene kugle zapravo tope zbog djelovanja Sunčeve topline.

Međutim, novo istraživanje znanstvenika sa Sveučilišta Oklahoma pokazala je da čak i kometi koji zaobilaze unutarnji Sunčev sustav i ostaju izvan orbite Saturna, s vremenom blijede. To nema smisla jer je u tim udaljenim dijelovima Sunčevog sustava sunčeva svjetlost preslaba da bi otopila led kometa.

Znanstvenici koji su radili na istraživanju smatraju da mora postojati neko logično objašnjenje iza toga zašto se tako  duboko u svemiru mijenjaju fizička svojstva tih kometa, stoji u priopćenju.

Simulacije ne odgovoraju stvarnoj slici

Istraživači su izradili računalne simulacije kometa koji putuju kroz vanjski Sunčev sustav, u blizini divovskih planeta poput Jupitera i Saturna. Modeli su pokazali da snažna gravitacija ovih planeta mijenja orbite kometa. Kometi su započeli svoje putovanje u vrlo ekscentričnim i eliptičnim orbitama, približavajući se iz najudaljenijih područja Sunčevog sustava, daleko iza orbite Neptuna. Zatim su krenuli prema Suncu i na koncu nestali u vanjskim područjima Sunčevog sustava. No, sa svakim prolazom blizu Jupitera i Saturna, orbite kometa postojale su sve kružnije i bliže Suncu.

“Simulacije ukazuju na to ​​da vanjski Sunčev sustav ima mnogo više kometa sa skupljenim orbitama u usporedbi s kometima većih orbita”, rekao je Nathan Kaib, izvanredni profesor astronomije na Sveučilištu Oklahoma i glavni autor novog istraživanja. Unatoč tome, problem se javlja jer rezultati ne odgovaraju promatranjima astronoma.

“Umjesto toga, astronomi vide potpuno suprotnu situaciju”, rekao je Kaib. “Udaljeni kometi sa manjim kružnim orbitama gotovo su u potpunosti odsutni iz astronomskih promatranja, a kometi s većim orbitama dominiraju našim vanjskim Sunčevim sustavom.”

Kako bi objasnili ovu neobičnu anomaliju, istraživači smatraju da su ovi kometi izblijedjeli i, premda su negdje iza Saturna, više nisu vidljivi teleskopima.

Iako su kometi blizu Saturna, teleskopi ih ne vide jer su izblijedjeli

“Blijeđenje među udaljenim kometima otkriveno je kombiniranjem rezultata računalnih simulacija proizvodnje kometa s trenutnim katalogom poznatih udaljenih kometa”, rekao je Kaib. “Ovi udaljeni kometi su slabašni i iznimno ih je teško otkriti.”

Kako bismo dobili bolji pregled situacije, potrebni su snažniji teleskopi nego što su trenutno dostupni. Jednog dana, kada razvijemo bolju tehnologiju, otkrit ćemo puno izblijedjelih kometa u vanjskom Sunčevom sustavu, nadaju se Kaib i njegovi kolege.

Astronomima su poznati kometi koji orbitiraju između Jupitera i Saturna te redovito imaju snažne erupcije, neovisno o hladnom okruženju. To ukazuje da kometi mogu gubiti svoju materiju, čak i kad su prilično udaljeni od Sunca.

Comet fading begins beyond Saturn, Nathan A. Kaib, Science Advances, 30 Mar 2022, Vol 8, Issue 13, DOI: 10.1126/sciadv.abm9130

Howell E. (7. travnja 2022.), Comets fade even as deep in space as Saturn’s orbit, scientists find, Space.com (pristup 11. travnja 2022.)