Znanost

Kako je život uopće došao na Zemlju?

Slikovit prikaz molekula. Izvor: Depositphotos

Na Zemlji trenutno živi preko milijun različitih vrsta živih bića. Međutim, odgovor na pitanje nastanka života na našem planetu još uvijek intrigira znanstvenike. Među svim mogućim objašnjenjima, postoji teorija koja tvrdi da je život nastao van Zemlje, a jedno novije istraživanje moglo bi to i konačno dokazati.

Peptidi – osnove života

Sve oko nas sastoji se od atoma, koji se udružuju u molekule. U slučaju živih bića, određene molekule čine aminokiseline, koje stvaraju peptidne lance. Peptidi su prisutni u svim živim bićima, zbog čega znanstvenici Sveučilišta Friedrich Schiller u Jeni i Max Planck Instituta za Astronomiju promatraju kako su prvi takvi lanci nastali. Uspjeli su pronaći način da peptidi nastanu u uvjetima svemirske prašine i molekularnih oblaka izvan površine Zemlje.

Kako stvoriti život od ničega?

Peptidi mogu nastati u vanzemaljskim uvjetima, no postoji nekoliko uvjeta za to. Već je poznato da je voda potrebna kako bi peptidni lanci uspjeli nastati. Voda ipak predstavlja medij u kojem su prvi oblici života nastali. Međutim, određene molekule – poput amino ketena – reaktivne su do te mjere da mogu reagirati u veoma niskim temperaturama svemira. Štoviše, daljnjim kemijskim reakcija dolazi do uspješne polimerizacije, tijekom koje nastane poliglicin kao konačni produkt.

Ova činjenica dokazala bi da je život uistinu mogao nastati od ničega, no postoji jedna veoma bitna prepreka u svemu tome. Naime, kako bi molekule amino ketena uopće nastale, voda mora biti prisutna u kemijskoj reakciji. Dakle, kako bi ovaj vanzemaljski scenarij bio moguć, potrebna je reakcija s vodom kako bi nastao amino keten. Zatim bi u “suhim” uvjetima nastavio reagirati da nastane aminokiselina glicin, koja bi polimerizacijom proizvela poliglicin.

Prikaz kapljice vode. Izvor: Depositphotos
Kako bi teorija bila istinita, voda je potrebna u kemijskoj reakciji
Izvor: Depositphotos

Dodatna ograničenja

Uz potrebu za vodom, također postoji jedan problem veoma sitne prirode – energetske barijere. Točnije, atomi vodika koji sudjeluju u reakciji toliko su mali da u razumnim uvjetima ne bi mogli prijeći tu barijeru. Međutim, tim koji se bavi ovim istraživanjem pronalazi rješenje u kvantnoj mehanici. Kvantno tuneliranje je sposobnost čestica i atoma kvantne veličine da prijeđu fizičku barijeru, ovisno o njezinim svojstvima. Iako se ovakvo nešto protivi “klasičnom” razumijevanju fizike, ipak je moguće u kvantnoj fizici, koja operira na drukčiji način.

U konačnici, ako je voda vanzemaljskog podrijetla, onda možda postoji vjerojatnost da su prve aminokiseline nastale u njoj. Zbog svoje reaktivnosti, uspjele su stvoriti peptidne lance bez obzira na slabe uvjete. Uz dodatni uvjet da vrijedi teorija o kvantnom tuneliranju, postoji dokaz da je život, barem po kemijskom sastavu, započeo u svemiru.

• Friedrich Schiller University Jena (10. veljače 2022.). How life came to Earth

Ja sam Marko Matas. Diplomirao sam studij pedagogije i nastavničkog smjera anglistike u Zadru. Bez obzira, vrlo sam znatiželjan te obožavam istraživati i druge znanosti. U slobodno vrijeme najviše proučavam astronomiju, povijest i biologiju te pronalazim manje poznate činjenice o istima.