• Svemir
  • Kako će NASA i SpaceX sigurno deorbitirati Međunarodnu svemirsku postaju?

Kako će NASA i SpaceX sigurno deorbitirati Međunarodnu svemirsku postaju?

Međunarodna Svemirska Stanica

SpaceX će koristiti moćnu kapsulu kako bi izbacili Međunarodnu svemirsku postaju iz orbite kad dođe vrijeme za njezino umirovljenje.

NASA i tvrtka Elona Muska predstavili su plan za kontrolirano deorbitiranje Međunarodne svemirske postaje , pri čemu će ostatci biti spaljeni pri ponovnom ulasku u atmosferu i spušteni u ocean. Planirano je da se ovaj proces završi početkom 2031. godine, kada će postaja navršiti 32 godine. NASA je odbacila druge opcije, poput rastavljanja postaje i vraćanja dijelova na Zemlju ili prepuštanja postaje drugoj organizaciji.

NASA je dodijelila SpaceX-u ugovor vrijedan 843 milijuna dolara za deorbitiranje postaje — najveće strukture ikada izgrađene izvan Zemlje.

Zašto je potrebno deorbitirati svemirsku postaju?

Međunarodna svemirska postaja već pokazuje znakove starenja. Rusija i SAD lansirali su prve dijelove krajem 1998. godine, a astronauti su se uselili dvije godine kasnije. Europa i Japan dodali su svoje module, dok je Kanada osigurala robotske ruke. Do 2011. godine, kada su NASA-ini shuttleovi umirovljeni, postaja je narasla do veličine nogometnog igrališta, s masom od gotovo 430.000 kilograma.

NASA procjenjuje da će postaja biti operativna do najmanje 2030. godine. Cilj je da privatne tvrtke do tada lansiraju vlastite svemirske postaje, dok će NASA biti jedan od korisnika. Ova strategija omogućit će NASA-i da se usredotoči na misije prema Mjesecu i Marsu. Ako komercijalne postaje ne budu spremne na vrijeme, NASA bi mogla produžiti vijek trajanja sadašnje postaje kako bi se osigurao kontinuitet znanstvenih istraživanja.

Zašto se svemirska postaja ne vraća na Zemlju?

NASA je razmatrala rastavljanje svemirske postaje i vraćanje dijelova na Zemlju ili dopuštanje privatnim tvrtkama da iskoriste dijelove za svoje postaje. Međutim, svemirska postaja nije dizajnirana za rastavljanje u orbiti, a takav pothvat bio bi skup i rizičan za astronaute.

Osim toga, ne postoji svemirska letjelica dovoljno velika da vrati sve dijelove. Druga opcija bila je podizanje prazne postaje na višu orbitu, ali to je odbačeno zbog logističkih problema i povećanog rizika od svemirskog otpada.

Kako će se postaja ‘ukloniti’ iz orbite?

Međunarodnu svemirsku postaju povremeno podižu letjelice kako bi ostala na visini od približno 420 kilometara iznad Zemlje. Bez tih korekcija, svemirska postaja bi se postupno spuštala i na kraju nekontrolirano pala iz orbite. NASA želi osigurati siguran ponovni ulazak postaje u atmosferu iznad udaljenog dijela južnog Pacifika ili Indijskog oceana. To zahtijeva lansiranje letjelice koja će se spojiti sa postajom i usmjeriti je prema oceanu.

Očekuje se da će neki gušći dijelovi postaje , veličine od mikrovalne pećnice do automobila, preživjeti ponovni ulazak u atmosferu, stvarajući polje krhotina dugo 2000 kilometara. NASA je razmatrala korištenje tri ruska broda za opskrbu za ovaj zadatak, ali je zaključila da je potrebna robusnija letjelica. SpaceX je dobio ugovor za razvoj i lansiranje letjelice za deorbitaciju

Kako će izgledati letjelica za deorbitaciju?

SpaceX planira koristiti modificiranu Dragon kapsulu, koja inače prevozi zalihe i astronaute do svemirske postaje, ali s većim spremnikom koji sadrži 46 motora i više od 16.000 kilograma goriva. Sarah Walker iz SpaceX-a izjavila je da će izazov biti stvaranje letjelice dovoljno snažne da upravlja svemirskom postajom, dok odolijeva silama atmosferskog otpora tijekom konačnog spuštanja.

Ova letjelica će zahtijevati snažnu raketu samo da bi stigla u orbitu. Kapsula bi bila lansirana 1,5 godina prije planiranog uništenja postaje. Astronauti bi još uvijek bili na postajidok se ona postupno spušta. Šest mjeseci prije uništenja postaje, posada bi napustila brod i vratila se kući. Kada postaja dosegne visinu od oko 220 kilometara, Dragon letjelica bi je spustila četiri dana kasnije.

Je li ovo već učinjeno prije?

NASA-ina prva svemirska postaja, Skylab, pala je 1979. godine, a krhotine su završile u Australiji i okolnom Pacifiku. NASA je planirala da jedna od prvih posada space shuttlea pričvrsti raketu koja bi kontrolirala Skylabovo spuštanje ili podizanje orbite.

Međutim, shuttle nije bio spreman do prvog leta 1981. godine. Kontrolori na Zemlji uspjeli su usmjeriti Skylab u polagani pad, ciljajući na Indijski ocean, no neki dijelovi su ipak pali u zapadnu Australiju. Rusija ima više iskustva s povratkom svemirskih postaja. Svemirska postaja Mir je radila 15 godina prije nego što je kontrolirano spuštena iznad Pacifika 2001. godine. Prije toga, nekoliko svemirskih postaja Salyut također je izgorjelo u atmosferi

Hoće li išta biti sačuvano?

NASA želi vratiti neke manje predmete iz unutrašnjosti svemirske postaje za izložbu u muzejima, poput brodskog zvona, dnevnika, panela s oznakama i drugih suvenira. Ovi se predmeti mogu vratiti SpaceX-ovim brodovima za opskrbu u posljednjoj godini ili dvije rada postaje.

“Nažalost, ne možemo vratiti stvarno velike stvari,” rekao je Ken Bowersox iz NASA-e. “Emotivni dio mene bi volio pokušati sačuvati nešto, ali najpraktičniji pristup je sve spustiti u jednom destruktivnom potezu,” dodao je.