Astronomija

Je li Wow! signal bio poruka izvanzemaljaca? Evo zašto vjerojatno nije

U kolovozu 1977. godine, astronomi koji su tragali za signalima izvanzemaljskih civilizacija otkrili su neobičan radio signal koji je trajao 72 sekunde. Ovaj kratkotrajni, ali snažni signal, nazvan Wow! signal, zbunjuje znanstvenike već desetljećima. Unatoč brojnim pokušajima da se objasni, ostaje jedna od najintrigantnijih misterija u potrazi za inteligentnim životom izvan Zemlje.

Je li to mogao biti pokušaj izvanzemaljske civilizacije da stupi u kontakt s nama ili je jednostavno riječ o kozmičkoj slučajnosti? Iako se Wow! signal nikada nije ponovio, njegova važnost i dalje je tema rasprava u znanstvenim krugovima.

Kako je otkriven Wow! signal?

Wow! signal otkrio je astronom Jerry Ehman pomoću radio teleskopa Big Ear na Sveučilištu Ohio. Signal je odmah privukao pozornost zbog svoje intenzivnosti i neuobičajene frekvencije. Ono što ga je činilo posebnim jest činjenica da je dolazio iz vrlo uskog raspona frekvencija, za razliku od prirodnih radio emisija zvijezda ili galaksija, koje se obično protežu preko širokog spektra. Signal se činilo da dolazi iz dubokog svemira, daleko izvan dosega tehnološke interferencije sa Zemlje.

Ehman, koji je analizirao podatke u trenutku kada se signal pojavio, zabilježio je neuobičajeni skok u intenzitetu, napisavši rukom “Wow!” na ispisanom prikazu. Tako je signal dobio svoje ime. U tom trenutku činilo se kao da je mogućnost otkrivanja izvanzemaljskog života postala stvarnost.

Što je moglo uzrokovati Wow! signal?

Ključno pitanje koje ostaje otvoreno je: što je zapravo bilo izvor Wow! signala? Iako je zamisao o komunikaciji izvanzemaljaca uzbudljiva, znanstvena zajednica istražila je i druge mogućnosti.

Neki znanstvenici sugeriraju da bi signal mogao biti prirodni kozmički fenomen, poput pulsara ili maserskog bljeska (prirodni svemirski laser) – izboja mikrovalova koje emitiraju oblaci vodika u svemiru. Ovi prirodni fenomeni mogu proizvesti uskopojasne radio signale slične Wow! signalu, no do sada nije pronađen nikakav izravan dokaz koji bi podržao tu hipotezu.

Drugi pak smatraju da bi signal mogao potjecati sa Zemlje, možda od satelita koji je u tom trenutku prošao kroz liniju signala. Međutim, ni jedan zemaljski izvor nije konačno identificiran, što ostavlja prostor za daljnje špekulacije.

Zašto ga nikada više nismo čuli?

Najzagonetniji aspekt Wow! signala je njegova jedinstvenost – nikada više nije detektiran, unatoč brojnim naknadnim promatranjima istog dijela neba. Ta činjenica frustrira mnoge koji se nadaju ponovnoj pojavi signala.

Teleskop Big Ear odavno je povučen iz upotrebe, ali suvremeni projekti poput Breakthrough Listen nastavljaju potragu za sličnim signalima. Koristeći napredne radio teleskope, znanstvenici pretražuju nebo u potrazi za uskopojasnim emisijama iz dubokog svemira, nadajući se da će ponovno uhvatiti nešto neobično. Ipak, do sada nije otkriven signal koji bi odgovarao Wow! signalu po svojoj intenzivnosti ili karakteristikama.

Šira potraga za izvanzemaljskim životom

Radio signali poput Wow! signala nisu jedini način na koji znanstvenici tragaju za znakovima inteligentnog života. Astrobiologija se ubrzano razvija, istražujući širok spektar “tehnopotpisa” koji bi mogli ukazivati na prisutnost naprednih civilizacija. To uključuje sve, od umjetne svjetlosti na udaljenim planetima do teorijskih koncepata poput Dysonovih sfera – masivnih struktura koje bi mogle iskoristiti energiju cijelih zvijezda.

Uz to, proučavanje egzoplaneta – planeta koji kruže oko zvijezda izvan našeg Sunčevog sustava – otkriva potencijalno naseljive svjetove. Analizom atmosfere tih planeta, znanstvenici se nadaju da će pronaći znakove industrijskih zagađivača ili drugih pokazatelja tehnoloških aktivnosti.

Unatoč napretku u istraživanju, Wow! signal i dalje ostaje u središtu spekulacija, nadahnjujući i stručnjake i širu javnost.

Zašto Wow! signal i dalje intrigira?

Potraga za izvanzemaljskom inteligencijom nije samo potraga za odgovorom na pitanje jesmo li sami u svemiru. Riječ je o proširenju našeg razumijevanja svemira i svega što on nudi. Čak i ako se pokaže da Wow! signal ima prirodno objašnjenje, njegov učinak na interes za SETI bio je ogroman te je inspirirao brojne znanstvene projekte i inicijative usmjerene na razumijevanje našeg mjesta u svemiru.

Njegova priča također ukazuje na izazove potrage za izvanzemaljskim životom. Unatoč prostranstvima svemira, dokazi mogu biti neuhvatljivi, a jedan neprovjereni signal nije dovoljan za donošenje konačnih zaključaka. No, upravo ta neizvjesnost motivira znanstvenike da nastave gledati prema zvijezdama, spremni na idući misteriozni signal koji bi mogao promijeniti naše razumijevanje života izvan Zemlje.

Hoćemo li ikada saznati što je uzrokovalo Wow! signal? Možda, a možda i ne. Moguće je da će buduća otkrića u astrofizici ili SETI-ju rasvijetliti ovu 47-godišnju misteriju. Do tada, Wow! signal ostaje jedna od najvećih zagonetki moderne znanosti – kratkotrajni, jednokratni izboj radio energije koji je možda, a možda i nije, bio poruka od strane izvanzemaljske civilizacije.