• Svemir
  • Je li vrijeme da Boeing konačno otkaže cijeli projekt Starliner?

Je li vrijeme da Boeing konačno otkaže cijeli projekt Starliner?

Dugotrajna ekspozicija prikazuje svemirsku letjelicu Boeing Starliner spojenu s Međunarodnom svemirskom stanicom 3. srpnja, dok je letjela iznad zapadne Kine. Zasluge: NASA.

Analitičari smatraju da je neuspjeh Starlinera samo vrh ledenog brijega.

Tijekom vikenda, NASA je donijela odluku da Boeingov Starliner, koji je pretrpio brojne poteškoće, neće prevesti posadu. Astronauti NASA-e, Butch Wilmore i Suni Williams, koji su trebali letjeti u ovom problematičnom kapsuli, sada će u veljači 2025. godine koristiti SpaceX-ov Crew Dragon. Ovaj razvoj događaja predstavlja ozbiljan udarac za Boeinga, koji se već godinama suočava s izazovima u vezi s razvojem Starlinera. Od 2016. godine, Boeing se suočava s velikim prekoračenjem budžeta od 1,6 milijardi dolara, što je rezultat tehničkih problema, poteškoća u opskrbnim lancima i višegodišnjih kašnjenja. NASA je sada usmjerena na to da Starliner vrati u funkcionalno stanje bez dodatnih komplikacija. Na pitanje o mogućem otkazivanju Starlinera, Boeing nije pružio konkretne odgovore. “Boeing se i dalje usredotočuje na sigurnost posade i letjelice,” izjavio je glasnogovornik. “Slijedimo smjernice NASA-e i pripremamo letjelicu za siguran povratak bez posade.”

Nedavno objavljeni izvještaj NASA-inog inspektora generalnog ureda otkriva da su doprinosi Boeinga NASA-inom sustavu za lansiranje prema Mjesecu također višegodišnji i značajno prekoračeni u budžetu. Ovi problemi dodatno pogoršavaju situaciju, koja je već opterećena brojnim kontroverzama u Boeingovom sektoru putničkih aviona. Analitičari smatraju da je neuspjeh Starlinera samo vrh ledenog brijega. “Boeingovi drugi poslovi nisu toliko ranjivi na poremećaje, ali svemirski sektor je druga priča,” izjavio je analitičar Richard Aboulafia. Postavlja se pitanje hoće li Boeing na kraju odlučiti napustiti program zbog složenosti i konkurencije drugih tvrtki. Prema izvještaju Reutersa, Boeing je u pregovorima o prodaji dijela svog poslovanja s lansiranjem raketa tvrtki Sierra Space. Iskusni radnici prelaze u konkurentske tvrtke poput SpaceX-a i Blue Origin-a. Vrijeme istječe za Starliner. Međunarodna svemirska postaja (MSP) trebala bi biti povučena oko 2030. godine, a prošlo je već pet godina otkako je prvi testni let bez posade završio neuspjehom. Upitno je hoće li Starliner moći poslužiti za dostavu astronauta do privatnog nasljednika svemirske stanice, što predstavlja značajan rizik.