Astronomija

James Webb promatra formiranje zvijezda u drevnim galaksijama

Galaksije iz ranog svemira. Izvor: JWST / NASA, ESA, CSA, STScI.

James Webb omogućio je astronomima da zavire u daleku galaksiju koju vidimo onako kako je izgledala prije otprilike 13 milijardi godina kada je naš svemir bio star ne više od 680 milijuna godina.

James Webb promatra drevne galaksije

Svemirski teleskop James Webb pomaže astronomima da bolje razumiju svemir u kojem živimo. Najmoderniji svemirski teleskop također nam omogućava promatranje stvaranja zvijezda u drevnim galaksijama iz ranog svemira.

Prema nedavnom izvješću Sveučilišta Stockholm, nove fotografije klastera galaksija omogućile su znanstvenicima da po prvi put prouče izuzetno kompaktne strukture zvijezdanih jata unutar galaksija.

15 zapanjujućih slika svemirskog teleskopa James Webb

Einstein je bio u pravu

Istraživanje objavljeno u Notices of the Royal Astronomical Society detaljno opisuje prvu fazu proučavanja formiranja zvijezda u dalekim galaksijama. Prema znanstvenicima, proučavani klasteri galaksija su gigantski, toliko veliki da mogu savijati svjetlost koja prolazi kroz njihovo središte.

Ovo potvrđuje teoriju koju je postavio Albert Einstein još 1915. godine. No, kako je otkrila Adélaïde Claeyssens, jedna od vodećih autorica studije, “ovo zauzvrat proizvodi određeni efekt povećala: slike pozadinskih galaksija su uvećane.”

Galaksije iz ranog svemira su zrelije i raznovrsnije nego što se očekivalo

Gravitacijska leća

Prirodni fenomen poznat kao gravitacijska leća, uparen s izvanrednom rezolucijom Jamesa Webba, omogućio je znanstvenicima da uoče čak i najmanje zvjezdane nakupine unutar galaksija.

Proučavanje ovih struktura omogućilo je astronomima da bolje razumiju vezu između formiranja nakupina i razvoja drevnih galaksija koje su nastale samo nekoliko milijuna godina nakon Velikog praska. Cijeli ovaj proces prilično je uzbudljiv jer se radi o nečemu što znanstvenici prije nisu mogli.

Astronome zbunjuju izuzetno svijetle galaksije iz ranog svemira

Galaksija iz ranog svemira

“Teleskop mijenja igru za cijelo područje istraživanja i pomaže nam razumjeti kako se galaksije formiraju i razvijaju”, objasnila je Angela Adamo, jedna od vodećih autora studije.

Možda je jedan od najfascinantnijih aspekata studije to što su opažanja Jamesa Webba omogućila astronomima da proučavaju galaksiju koja je toliko udaljena da je vidimo kakvom je izgledala prije nekih 13 milijardi godina, kada je naš svemir bio star ne više od 680 milijuna godina. U kozmološkim vremenskim skalama, to je relativno kratko razdoblje.

Može li James Webb vidjeti primordijalne zvijezde?