Astronomija

Istraživači mapiraju kretanje bijelih patuljaka u Mliječnoj stazi

Bijeli patuljak. Izvor: Wikimedia commons.

Nova saznanja pomoći će znanstvenicima da bolje razumiju nastanak i razvoj Mliječne staze.

Bijeli patuljci

Bijeli patuljci su nekoć bili zvijezde nalik Suncu, ali su potom kolabirali, potrošivši svoje gorivo. Radi se o izrazito gustim zvijezdama veličine Zemlje te između 0.17 i 1.33 Sunčeve mase. Sastoje se od materije koja većinom ne sadrži elektrone, a zračenjem preostale topline, lagano se hlade i pretvaraju u crne patuljke. Smatra se da će oko 97% svih zvijezda u galaksiji na koncu doći u fazu bijelog patuljka.

Prvi otkriveni bijeli patuljak bio je 40 Eridani A. Riječ je o svijetlom nebeskom tijelu udaljenom 16,2 svjetlosne godine od Zemlje. 40 Eridani A okružen je binarnim sustavom koji se sastoji od bijelog patuljka 40 Eridani B i crvenog patuljka 40 Eridanija C. Otkako su otkriveni 1783., astronomi su pokušali saznati više o bijelim patuljcima kako bi stekli dublje razumijevanje povijesti naše galaksije.

Otkriveni njihovi obrasci kretanja

Novo istraživanje sa Sveučilišta Lund u Švedskoj otkriva dosad nepoznate informacije o obrascima kretanja ovih zvijezda. Studija je objavljena u Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. “Zahvaljujući opažanjima svemirskog teleskopa Gaia, po prvi put smo uspjeli otkriti trodimenzionalnu raspodjelu brzina za najveći katalog bijelih patuljaka do sada. To nam daje detaljnu sliku njihove strukture i brzine”, navodi Daniel Mikkola, doktorand astronomije na Sveučilištu Lund.

Zahvaljujući Gaii, istraživači su izmjerili položaje i brzine za oko 1,5 milijardi zvijezda, no tek su se nedavno uspjeli u potpunosti usredotočiti na bijele patuljke u našem susjedstvu. “Uspjeli smo mapirati brzine i obrasce kretanja bijelih patuljaka. Gaia je otkrila da postoje dvije paralelne sekvence bijelih patuljaka kada se gleda njihova temperatura i svjetlina. Ako ih proučimo odvojeno, možemo vidjeti da se kreću na različite načine, vjerojatno zbog toga što imaju različite mase i životni vijek”, kaže Daniel Mikkola.

Rezultati istraživanja pomoći će u razumijevanju nastanka Mliječne staze

Rezultati se mogu koristiti za razvoj novih simulacija i modela koji će pomoći pri mapiranju povijesti i razvoja Mliječne staze. Zahvaljujući novim saznanjima o bijelim patuljcima, istraživači se nadaju da će uspjeti riješiti niz upitnika oko rođenja Mliječne staze.

“Ovo istraživanje od velikog je značaja jer smo naučili mnogo o najbližim regijama u našoj galaksiji. Rezultati su zanimljivi i jer će se naša vlastita zvijezda Sunce jednog dana pretvoriti u bijelog patuljka baš kao i 97 posto svih zvijezda u Mliječnoj stazi”, zaključio je Daniel Mikkola.

Znanstvenici pustili u javnost jednu od najspektakularnijih fotografija našeg Sunca

Mikkola, D., McMillan, P. J., Hobbs, D., & Wimarsson, J. (2022). The velocity distribution of white dwarfs in Gaia EDR3. Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Anonymous (23. ožujka 2022.), Researchers map the movement of white dwarfs of the Milky Way, Lunduniversity.lu.se (pristup 31. ožujka 2022.)