Astronomija

Gravitacija koja savija svjetlost otkriva jednu od najvećih crnih rupa

Crna rupa. Izvor: Depositphotos.com.

Astronomi sa Sveučilišta Durham otkrili su ultramasivnu crnu rupu, preko 30 milijardi puta masivniju od našeg Sunca, koristeći se fenomenom poznatim kao gravitacijsko leće. U tom procesu, svjetlost udaljenog objekta savija se i pojačava zbog galaksije u prednjem planu. Istraživači su koristili simulacije superkompjutora DiRAC HPC postrojenja kako bi pažljivo proučili kako se svjetlost savija zbog crne rupe unutar galaksije milijunima svjetlosnih godina udaljene od Zemlje. Nalazi su objavljeni u “Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.”

Simulacija putovanja svjetlosti

Tim je proveo stotine tisuća simulacija, svaka s različitom masom crne rupe, kako bi pratili put svjetlosti kroz svemir. Kada su u jednoj od simulacija uveli ultramasivnu crnu rupu, zabilježena putanja svjetlosti iz udaljene galaksije do Zemlje odgovarala je slikama snimljenim Hubbleovim svemirskim teleskopom. Glavni autor dr. James Nightingale iz Odjela za fiziku Sveučilišta Durham opisao je crnu rupu kao “izuzetno uzbudljivo otkriće” s obzirom na njenu izvanrednu veličinu.

Otključavanje tajni mirnih crnih rupa

Gravitacijsko lećenje nastaje kada gravitacijsko polje galaksije u prednjem planu savija svjetlost iz galaksije u pozadini, omogućujući znanstvenicima da prouče galaksiju u pozadini detaljnije. Ova metoda omogućuje proučavanje mirnih crnih rupa, onih koje nisu u aktivnom stanju, što trenutno nije moguće u udaljenim galaksijama. Prema dr. Nightingaleu, ovaj pristup bi mogao pomoći u otkrivanju više crnih rupa izvan našeg lokalnog svemira i pružiti uvid u njihovu evoluciju.

Istraživanje podrijetla ultramasivnih crnih rupa

Studija, u kojoj je sudjelovao i Njemački Max Planck institut, sugerira da bi astronomi mogli otkriti mnogo više ultramasivnih, mirnih crnih rupa nego što se prethodno mislilo te istražiti kako su narasle do takvih ogromnih veličina. Korijeni ovog otkrića sežu u 2004. godinu kada je profesor Alastair Edge sa Sveučilišta Durham prvi put primijetio masivni luk gravitacijskog leća. Gotovo dva desetljeća kasnije, tim dr. Nightingalea ponovno je proučavao pojavu koristeći visokorazlučive slike s NASA-inog Hubbleovog teleskopa i DiRAC COSMA8 superkompjutorskog postrojenja Sveučilišta Durham.

Nova era istraživanja crnih rupa

Ovo revolucionarno otkriće označava početak dubljeg istraživanja tajanstvenog svijeta crnih rupa. S budućim napretkom u velikim teleskopima, astronomi se nadaju proučavanju još udaljenijih crnih rupa, što će proširiti naše razumijevanje njihove veličine, mjerila i evolucije.