Tehnologija

Glavni dio rakete misije Artemis II na putu prema Svemirskom centru Kennedy

Najvažnija komponenta za slanje ljudi na put oko Mjeseca po prvi put nakon više od pola stoljeća je na putu prema Svemirskom centru Kennedy.

Središnji dio NASA-ine rakete Space Launch System (SLS), izgrađen od strane Boeinga, ukrcan je na NASA-in teglenjak Pegasus u Michoud Assembly Facility u New Orleansu i sada je na 1.450 kilometara dugom putovanju prema Floridi.

Oprema za let, koja uključuje četiri RS-25 motora koje je proizvela tvrtka Aerojet Rocketdyne iz doba space shuttlea, bit će zatim prebačena u Zgradu za sklapanje vozila (Vehicle Assembly Building), gdje će biti postavljena uspravno, visoka 65 metara. Tamo će biti spojena s drugim komponentama SLS rakete, uključujući dva čvrsta raketna pojačivača iz Northrop Grummana koja zajedno proizvode 8,8 milijuna njutna potiska pri lansiranju.

Sljedeći let je Artemis II, koji cilja lansiranje s lansirne rampe 39-B Svemirskog centra Kennedy najranije u rujnu 2025. godine. Ta misija će odvesti NASA-ine astronaute Reida Wisemana, Victora Glovera i Christinu Koch, zajedno s kanadskim astronautom Jeremyjem Hansenom, na putovanje do Mjeseca i natrag na brodu Orion, kojeg je izradio Lockheed Martin. Zadnji put kada su ljudi letjeli na Mjesec bilo je na misiji Apollo 17, 1972. godine.

Nešto veliko i nevjerojatno

S Artemisom smo postavili cilj napraviti nešto veliko i nevjerojatno složeno što će inspirirati novu generaciju, unaprijediti naše znanstvene pothvate i pomaknuti američku konkurentnost naprijed,” izjavila je Catherine Koerner, pomoćnica administratora za Direkciju misija za razvoj istraživačkih sustava NASA-e. “SLS raketa je ključna komponenta naših napora za razvoj dugoročne prisutnosti na Mjesecu.”

Raketa je imala svoj jedini let u studenom 2022. na misiji Artemis I, čime je postala najmoćnija raketa koja je ikada stigla u orbitu, prije uspješnih misija SpaceX Starshipa i Super Heavya ove godine, koje proizvode gotovo dvostruko veći potisak pri lansiranju.

NASA i dalje ističe SLS kao jedinu raketu koja može poslati i posadu i teret na planirane lunarne misije, uključujući izgradnju lunarne svemirske stanice nazvane Gateway i redovite misije na južni pol Mjeseca u potrazi za ledom koji bi se mogao pretvoriti u gorivo i kisik za potencijalni lunarni habitat.

Brod Orion bez posade koji je letio na Artemis I sigurno se vratio na Zemlju, u onome što se smatralo uglavnom uspješnim probnim letom, no oštećenja na toplinskom štitu Oriona ostaju glavni problem za riješiti prije nego što NASA bude spremna staviti ljude na brod.

Artemis III u rujnu 2026. godine?

Plan puta predviđa da Artemis III poleti godinu dana kasnije, najranije u rujnu 2026. godine. Na tom letu, Orion će se vratiti na Mjesec gdje će se spojiti s lunarnim landerom verzije SpaceX-ovog Starshipa. Dva od četiri astronauta s misije Artemis III ukrcat će se na Starship kako bi sletjeli na površinu Mjeseca. Jedan od tih astronauta bit će prva žena koja će hodati po Mjesecu.

Program Artemis započeo je 2012. godine kao nasljednik zatvorenog programa Constellation, koji je također uključivao svemirski brod Orion. Prvi let došao je godinama kasnije nego što se očekivalo, uz znatno veće troškove.

Revizija NASA-inog Ureda glavnog inspektora krajem 2023. godine navodi da će program premašiti 93 milijarde dolara kroz prve tri misije. SLS raketa predstavlja 26% tog troška, odnosno 23,8 milijardi dolara.

Revizija je također navela da će troškovi SLS raketa premašiti 2,5 milijardi dolara po lansiranju, iako NASA cilja smanjenje troškova kroz “smanjenje radne snage, učinkovitost u proizvodnji i ugovaranju te proširenje baze korisnika SLS-a” na samo 1,25 milijardi dolara po lansiranju. OIG (“Office of Inspector General” ili “Ured glavnog inspektora”) je taj cilj ocijenio nerealnim.

Revizija je utvrdila da bi troškovi rakete mogli doseći 2 milijarde dolara kroz prvih 10 SLS raketa prema novoj strukturi ugovora implementiranoj 2023. godine, što bi predstavljalo smanjenje troškova od 20%. Cilj NASA-inog programa Artemis, postavljen tijekom Obamine administracije, i dalje je slijetanje ljudi na Mars do 2040. godine.

“Dostava glavnog dijela SLS-a za Artemis II u Svemirski centar Kennedy signalizira pomak od proizvodnje prema spremnosti za lansiranje dok timovi nastavljaju napredovati na opremi za sve glavne elemente budućih SLS raketa,” rekao je John Honeycutt, NASA-in menadžer programa SLS. “Motivirani smo uspjehom Artemis I i usredotočeni na rad prema prvom letu s posadom u okviru Artemisa.”