Jeste li znali?

Dysonova sfera: Vizija beskonačne energije za budućnost čovječanstva?

Izvor: Wikimedia Commons.

Ideja o Dysonovoj sferi, koju je prvi predložio britanski fizičar Freeman Dyson 1960. godine, već desetljećima fascinira znanstvenike, inženjere i pisce znanstvene fantastike. Dyson je zamislio da bi napredna civilizacija mogla zadovoljiti svoje sve veće energetske potrebe izgradnjom megastrukture koja bi u potpunosti okruživala zvijezdu, prikupljajući svu njezinu energiju.

U svojem radu, Dyson nije ponudio detaljan plan izgradnje sfere, već je predložio teoriju prema kojoj bi takva struktura mogla funkcionirati kao “nastanjiva ljuska” koja okružuje zvijezdu. Iako su tehnički aspekti ostali nejasni, sama ideja bila je dovoljno inspirativna da pokrene brojna istraživanja među astrofizičarima, znanstvenicima i autorima znanstvene fantastike. U brojnim interpretacijama, Dysonova sfera prikazana je kao prsten koji kruži oko zvijezde i pruža gotovo beskonačnu količinu energije. U drugim prikazima, sfera potpuno obuhvaća zvijezdu, prikupljajući svu njenu energiju i omogućujući gotovo neograničene resurse naprednoj civilizaciji.

Sam Dyson prepoznao je izazove izgradnje takve strukture i bio je skeptičan u vezi s njenom izvedivošću, no unatoč tome, njegova vizija nastavila je poticati ambiciozne ideje o budućnosti čovječanstva. Prikupljanje energije cijele zvijezde moglo bi ne samo riješiti trenutne energetske krize na Zemlji, već i omogućiti daleko ambicioznije projekte.

Profesor Dirk Schulze-Makuch, stručnjak za astrobiologiju i profesor na Tehničkom sveučilištu u Berlinu, detaljno istražuje kako bi se Dysonova sfera mogla izgraditi i kako bi mogla riješiti naše energetske izazove. Njegova istraživanja usredotočuju se na korištenje energije zvijezde za rješavanje trenutnih problema s energijom, ali i na mogućnosti daljnje primjene ove energije za ambiciozne svemirske projekte.

Laseri napajani Dysonovom sferom

S beskonačnom energijom koju bi Dysonova sfera pružala, mogli bismo usmjeriti visokoenergetske laserske zrake prema egzoplanetima za koje vjerujemo da bi mogli sadržavati život, značajno povećavajući šanse za komunikaciju s dalekim civilizacijama. Laseri napajani Dysonovom sferom mogli bi putovati dalje nego što je to trenutno moguće, probijajući se kroz guste svemirske oblake i druge prepreke koje sada ograničavaju naše komunikacijske tehnologije.

Također, Dysonova sfera mogla bi pružiti energiju potrebnu za izravno putovanje do egzoplaneta. Korištenjem energije zvijezde, mogli bismo eksperimentirati s tehnologijama poput manipulacije prostor-vremena, što bi značajno skratilo vrijeme putovanja do udaljenih svjetova. Neki astrofizičari spekuliraju da bi Dysonova sfera mogla pružiti energiju za stvaranje Kugelblitz crnih rupa, teoretskih fenomena koje bi mogle omogućiti interstelarna putovanja brža od svjetlosti.

No, Dysonova sfera ne bi samo omogućila dalja putovanja i komunikaciju u svemiru. Schulze-Makuch vjeruje da bi njezina energija mogla riješiti mnoge prepreke za produženje života. Znanstvenici koji se bave kriogenikom smatraju da bi se masovna upotreba ove tehnologije suočila s energetskim izazovima koje trenutno ne možemo riješiti. Dysonova tehnologija mogla bi omogućiti dovoljno energije za dugoročno očuvanje ljudskih tijela u stanju hibernacije, dok bi istraživači poput Alexeya Turchina i Maxima Chernyakova mogli koristiti umjetnu inteligenciju za digitalnu rekonstrukciju ljudi pomoću DNK podataka.

Osim rješavanja energetskih i bioloških izazova, Dysonova sfera mogla bi imati ključnu ulogu u potrazi za vanzemaljskim civilizacijama. Freeman Dyson je teoretizirao da bi napredne civilizacije mogle izgraditi takvu megastrukturu oko svojih zvijezda i da bismo mogli detektirati njihovo postojanje putem infracrvenih signala koji bi se emitirali kao otpadna energija.

Profesor Jason Wright s Penn State Universityja i njegov kolega Matt Povich sa Sveučilišta Cal Poly koristili su NASA-in teleskop Wide Field Infrared Survey Explorer (WISE) za traženje ovakvih infracrvenih signala. Njihova istraživanja nisu pronašla dokaze o postojanju Dysonove sfere, no to ne znači da napredne civilizacije nisu pronašle drugačije načine prikupljanja energije.

Iako je Dysonova sfera i dalje teorijski koncept, njena vizija nastavlja inspirirati znanstvenike i inženjere. Schulze-Makuch i Harrop razvili su praktičniju verziju Dysonove sfere – Dysonov roj. Umjesto jedne goleme strukture, ovaj koncept uključuje milijune manjih satelita koji bi kružili oko zvijezde i prikupljali njezinu energiju. Ovaj bi pristup izbjegao mnoge tehničke izazove povezane s čvrstom sferom.

Dysonov roj od desetak milijuna satelita mogao bi zadovoljiti energetske potrebe čovječanstva. Iako je ovo ogroman broj, trenutni projekti poput SpaceX Starlinka već stvaraju presedan. SpaceX lansira stotine komunikacijskih satelita svaki mjesec, a flota bi mogla narasti na desetke tisuća u skoroj budućnosti. Iako se ovo ne može usporediti s Dysonovim rojom, pruža osnovu za razumijevanje kako bi se sličan projekt mogao izvesti.

Solar Wind Power Satellites (SWPS)

Schulze-Makuch i Harrop razvili su prototip koji nazivaju Solar Wind Power Satellites (SWPS). Ovi sateliti koristili bi sunčev vjetar, koji se sastoji od elektrona i protona koje emitira zvijezda, za stvaranje energije. Za razliku od tradicionalnih solarnih panela koji koriste energiju vidljive svjetlosti, SWPS sateliti prikupljali bi energiju bržih i energetskih bogatijih elektrona iz sunčevog vjetra.

Svaki SWPS satelit težio bi oko 3,7 metričkih tona i mogao bi generirati oko 2 megavata energije dnevno, što je dovoljno za opskrbu tisuću kućanstava u SAD-u. Materijali potrebni za izgradnju ovih satelita relativno su jednostavni, a glavni trošak bio bi 290 metara bakrene žice po satelitu.

Iako je ideja Dysonovog roja obećavajuća, postoje tehničke prepreke koje još treba prevladati. Sateliti nisu samoodrživi i s vremenom bi se njihova učinkovitost smanjila zbog nakupljanja pozitivnih iona iz sunčevog vjetra. Također, potrebno je riješiti pitanje stabilnosti orbita u uvjetima varijacija solarnih vjetrova.

Unatoč tim izazovima, Schulze-Makuch vjeruje da bi Dysonov roj mogao biti izvediv u budućnosti. Napori poput Starlinka, koji trenutno lansira stotine satelita u orbitu, pokazuju da je izgradnja ovakvih megastruktura unutar našeg dosega, barem teoretski.

Iako možda nikada nećemo vidjeti Sunce obavijeno Dysonovom sferom, ili milijune satelita koji orbitiraju oko njega prikupljajući energiju, vizija koju je postavio Dyson nastavlja poticati najambicioznije ideje o budućnosti čovječanstva. Dysonova sfera nije samo fascinantan koncept; ona predstavlja hrabru viziju tehnološkog napretka koji bi mogao oblikovati našu budućnost i omogućiti rješenja za energetske izazove s kojima se suočavamo danas.