• Astronomija
  • Astronomi namjeravaju s James Webb Teleskopom prodrijeti u srž Mliječne Staze
Astronomija

Astronomi namjeravaju s James Webb Teleskopom prodrijeti u srž Mliječne Staze

U 2009. godini, svemirski teleskop Hubble, svemirski teleskop Spitzer i Chandra X-zračna opservatorija – surađivali su kako bi proizveli neviđenu sliku središnjeg dijela naše galaksije Mliječne Staze. Autori: NASA, ESA, SSC, CXC i STScI.

Razumijevanje svemira zahtijeva pažljivo proučavanje ekstremnih procesa koji ga oblikuju i doprinose njegovoj evoluciji. Ovi procesi uključuju pojave kao što su supermasivne crne rupe (SMBH), supernove, ogromne zalihe gustog plina i skupine zvijezda u raznim fazama njihovog života. Srećom, postoji mjesto gdje se svi ovi objekti mogu naći vrlo blizu jedni drugima – galaktičko središte Mliječne Staze ( ili Galactic Center – GC na Engleskom).

Znanstvena zajednica je toga svjesna i intenzivno proučava središte Mliječne Staze već duže vrijeme. Postoji niz neodgovorenih pitanja unutar astronomije i astrofizike, a neki od odgovora mogli bi se nalaziti upravo u gusto pakiranom središtu naše galaksije. Iako njegova gustoća čini ovo područje izuzetno privlačnim za istraživanje, istovremeno ga čini i izazovnim za proučavanje. Samo najsnažniji teleskopi imaju potrebnu kutnu rezoluciju kako bi razumjeli središnji dio Mliječne Staze i brojne objekte unutar nje.

Svemirski teleskop James Webb (JWST) posjeduje upravo tu vrstu kutne rezolucije potrebne za proučavanje ovog područja. Novoobjavljeni bijeli dokument iznosi argumente u korist opsežnog, viševalnog istraživanja unutarnjih 100 parseka Mliječne Staze.

“JWST ima jedinstvenu sposobnost pružanja podataka koji su nam potrebni i koji će imati revolucionarni učinak,” navode autori. “Kao zajednica, identificirali smo ključna neriješena pitanja koja ograničavaju potencijal galaktičkog središta kao laboratorija za ekstremnu astrofiziku i razumijevanje načina na koji galaktička jezgra utječu na populaciju galaksija.”

Ključna neriješena pitanja ovog turbulentnog područja

Sgr. A*, supermasivna crna rupa koja se nalazi u samom srcu, neprekidno privlači materiju prema sebi, razdirući zvijezde koje se previše približe i stvarajući ogromnu, vrtložnu masu plina i prašine. U sve to upleteni su ogromni oblaci plina, iz kojih nastaju i nestaju zvijezde, mnoge od njih eksplodirajući kao ultra-snažne supernove. Tu je i nuklearni skup zvijezda Mliječne Staze, koji je mnogo puta masivniji od Sgr. A*, što je anomalija među galaksijama. A onda postoji i nuklearni izbočenje, gdje se okupljaju starije zvijezde, relativno bogate metalima.

Ovo istraživanje, ako se provede, pomoći će astrofizičarima da razriješe neka od najzbunjujućih i najdugotrajnijih pitanja o prirodi svemira. U svom bijelom papiru, multinacionalni tim astronomi iznosi pet ključnih pitanja na koja JWST može pomoći odgovoriti tijekom promatračke kampanje usmjerene na središte naše galaksije:

1. Kako je izgledala povijest formiranja galaktičkog središta i kako se ona odnosi na opću povijest formiranja Mliječne Staze?
  2. Kolika se zvjezdana masa formirala u posljednjih ~30 milijuna godina i što to znači za ukupnu energetiku središta Mliječne Staze?
  3. Kako izgleda podrijetlo i varijacije okoliša u početnoj masovnoj funkciji zvijezda?
  4. Zašto je stopa formiranja zvijezda jedan do dva reda veličine niža od one predviđene standardnim odnosima formiranja zvijezda?
  5. Kako izgleda 3D struktura međuzvjezdanog medija (Interstellar Medium – ISM) koji se kreće, potičući akreciju i formiranje zvijezda u galaktičkom središtu?

Ovo su ambiciozna pitanja koja definiraju trenutačno stanje u astronomiji i astrofizici. Možda jedine stvari koje nisu spomenute u ovom kontekstu su tamna tvar i tamna energija, a ta dva fenomena su izvan primarnog fokusa JWST-a.

Uspjeh ovisi o sposobnosti razlučivanja više detalja

“Uspjeh ovisi o sposobnosti razlučivanja više detalja nego što je to bilo moguće u prethodnim istraživanjima ovog područja,” navode autori. “Sposobnošću razlikovanja pojedinačnih zvijezda i fizikalnih procesa, ovo istraživanje će pružiti temelj za rješavanje ključnih neriješenih pitanja i definirati daljnja istraživanja i tehnike.”

Potrebna razlučivost i dubina podataka koje JWST može pružiti proučavaju se u suradnji s drugim svjetskim teleskopima. Za maksimalnu učinkovitost, JWST-ove promatračke kampanje bit će potpomognute podacima prikupljenim pomoću ALMA-e (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) i VLT-a (Very Large Telescope). VLT će pružiti ključnu podršku u proučavanju zvjezdane dinamike i spektroskopiji, dok će ALMA proučavati raspodjelu plina i prašine.

“JWST može istražiti središnje područje s do sada neviđenim detaljima,” ističu autori. “To će nam omogućiti identifikaciju pojedinačnih objekata – zvijezda, mladih zvjezdanih objekata, protozvijezda i ostalih objekata – s preciznošću koja do sada nije bila moguća.”

Sve ove informacije su izuzetno značajne za ljubitelje astronomije i sve one zainteresirane za svemir. JWST, najnapredniji svemirski teleskop do sada, spreman je pružiti neprocjenjive podatke koji će pomoći u rješavanju nekih od najdubljih misterija našeg svemira. Galaktičko središte je poput znanstvene riznice puno informacija koje samo čekaju da budu otkrivene, a JWST ima potrebnu opremu za taj zadatak.