Astronomija

Neočekivana otkrića o masi Mliječne staze

Središte galaksije Mliječnog puta viđeno infracrvenim svjetlom. Izvori - NASA, JPL-Caltech, Susan Stolovy (SSC)

Međunarodni tim astronoma donio je iznenađujuće vijesti o masi Mliječne staze temeljem podataka dobivenih putem satelita Gaia Europske svemirske agencije (ESA). Nove informacije upućuju na to da je Mliječna staza znatno lakša nego što se prije mislilo, čime se otvaraju nove rasprave o ulozi tamne tvari unutar nje.

Prema najnovijim informacijama iz Gaia kataloga, koji sadrži podatke o čak 1,8 milijardi zvijezda, masa Mliječne staze sada se procjenjuje na otprilike dvjesto milijardi puta veću od mase Sunca. Ovo otkriće pokazuje da je galaksija četiri do pet puta lakša od dosadašnjih procjena.

Rotacija Mliječne staze u novom svjetlu

Korištenjem podataka iz Gaia satelita, znanstvenici su stvorili najprecizniju krivulju rotacije za spiralnu galaksiju do sada. I dok smo unutar Mliječne staze, što je ranije otežavalo takva mjerenja, nova krivulja rotacije donosi neočekivane rezultate. Umjesto ravne krivulje koju često viđamo kod drugih velikih spiralnih galaksija, rotacija Mliječne staze pokazuje oštar pad na vanjskim područjima, poznat kao “Keplerov pad.”

Tamna tvar i njezin utjecaj na kosmologiju

Pojavnost Keplerovog pada u rotacijskoj krivulji Mliječne staze stavlja našu galaksiju u središte kosmološke pozornice. Već od 1970-ih, astronomi poput Vere Rubin i Alberta Bosme sugerirali su da halo tamne tvari oko spiralnih galaksija objašnjava njihove neobične rotacijske krivulje. No, sadašnje otkriće moglo bi potaknuti nove rasprave i razmišljanja o prirodi i ulozi tamne tvari.