NASA uspješno lansirala Artemis 1

NASA SLS Artemis 1 polijetanje. Izvor: NASA/Bill Ingalls.

NASA-ina misija Artemis 1 jutros je uspješno lansirana prema Mjesecu. Raketa SLS, povrh koje se nalazi svemirska letjelica Orion, najmoćnija je NASA-ina raketa ikada proizvedena.

Artemis 1 uspješno lansiran

Iz NASA-e javljaju kako je započela nova era proučavanja dubokog svemira. SLS raketa u sklopu misije Artemis 1 poletjela je jutros oko 7:47 prema našem vremenu s NASA-ine platforme 39b u Cape Canaveralu, Florida (Svemirski Centar Keneddy – KSC). “Polijetanje Artemisa 1! Idemo zajedno natrag na Mjesec pa i dalje.” izjavio je NASA-in komentator Derrol Nail  tijekom online prijenosa jutrošnjeg lansiranja.

Uspješno lansiranje SLS raketa koja na sebi nosi Orion svemirsku letjelicu u sklopu Artemis 1 misije. NASA/Joel Kowsky
Uspješno lansiranje SLS rakete koja na sebi nosi Orion svemirsku letjelicu u sklopu Artemis 1 misije. NASA/Joel Kowsky

Nekoliko minuta kasnije, šefica lansiranja Artemisa 1 Charlie Blackwell-Thompson obratila se svom timu u kontroli misije, “Ovo je vaš trenutak. Svi smo mi dio nečeg nevjerojatno posebnog: prvog lansiranja Artemisa, prvog koraka u povratku naše zemlje na Mjesec i odlaska na Mars. Ono što ste danas učinili služit će kao inspiracija nadolazećim generacijama.” 8 minuta nakon lansiranja, gornja faza SLS rakete stigla je u orbitu s Orionom. Orion je ubrzo nakon toga počeo razvijati svoja četiri solarna niza iz servisnog modula. “To je nova raketa i nova svemirska letjelica”, naveo je voditelj NASA-ine misije Artemis 1 Mike Sarafin prije lansiranja. “Ovo je nešto što nije učinjeno više od 50 godina i iznimno je zahtjevno.”

Artemis 1 snimljen je od strane meteorološkog satelita GOES East u trenucima njegovog polijetanja. “Možete vidjeti raketu kako leti kroz atmosferu na slici koja prikazuje vodenu paru”, objavila je na twitteru Nacionalna uprava za oceane i atmosferu (NOAA), koja upravlja satelitom GOES East.

Para koju je za sobom u atmosferi ostavio Artemis 1. Izvor: GOES East satellite/NOAA.

Testiranje Oriona i SLS-a u sklopu misije Artemis 1

Misija Artemis 1 šalje svemirsku letjelicu Orion na probni let oko Mjeseca bez ljudske posade. Riječ je o prvoj misiji u 50 godina koja ide u smjeru Mjeseca i koja je osposobljena za prijenos ljudske posade. NASA će ovime testirati SLS raketu, kao i Orion, kako bi vidjela jesu li u stanju vratiti astronaute na površinu Zemljinog prirodnog satelita do 2025. Ako se pokažu spremnima, SLS i svemirska letjelica Orion bit će ključni faktori u slanju astronauta na Mjesec kao dio kontinuiranog programa istraživanja Mjeseca, a naposljetku će poslužiti i za utiranje puta slanju astronauta na Mars. NASA ih također želi iskoristiti za izgradnju svemirske postaje Gateway oko Mjeseca. Na ovu postaju se zatim mogu slati posade, a Gateway im može služiti i kao matična baza s koje će vršiti ekspedicije na Južni pol Mjeseca te druga relevantna područja.

Kriteriji koje Orion mora ispuniti vrlo su zahtjevni. Njegova toplinska izolacija mora preživjeti izuzetno vruće temperature pri povratku na Zemlju (2.800 stupnjeva Celzijusa) pri brzini od 40.000 km/h. Letjelica također mora biti sposobna održavati astronaute na životu u Mjesečevoj orbiti. Pored svega toga, NASA planira izvući sondu u komadu te ju proučavati prije misije Artemis 2 koja će poslati prvu ljudsku posadu oko Mjeseca već 2024. “Ova prva misija je test naših transportnih sustava u dubokom svemiru prije nego što u njima pošaljemo posadu”, objasnio je prije samog polijetanja Jim Free, NASA-in pomoćni administrator za razvoj istraživačkih sustava.

Artemis III vraća ljude na Mjesec do 2025., NASA identificirala 13 potencijalnih lokacija za slijetanje

Sljedeći ciljevi Artemisa 1

Orion stiže u orbitu oko Mjeseca približno 22. studenog (na otprilike 96,6 km udaljenosti od Mjeseca tijekom preleta prema svojoj konačnoj orbiti). Ova tzv. “udaljena retrogradna orbita”, zatim će odvesti Orion na dugu petlju koja se proteže gotovo 64.000 km iza Mjeseca u svojoj najudaljenijoj točki, postavljajući tako novi rekord udaljenosti za letjelicu koja može nositi posadu.

Također, na dan misije T+13 (28. studenog), Orion će oboriti rekord koji je postavio Apollo 13 za najveću udaljenost od Zemlje letjelice koja može nositi posadu, dosegnuvši gotovo 483.000 km od našeg planeta. Nakon toga Orion će provesti dva tjedna u orbiti prije nego što krene nazad prema Zemlji. Povratak je zakazan za 11. prosinca, a predviđeno mjesto sljetanje je Tihi ocean u blizini obale Kalifornije.

Znanstveni eksperimenti na Artemisu 1

Artemis 1 također sa sobom nosi opremu za znanstvene eksperimente. Na raketi SLS nalazi se 10 mini-satelita u obliku malih kockica tzv. “cubesats”, koje će biti raspoređene na putu do Mjeseca. Njihove se pojedinačne misije razlikuju, a neke od njih kružit će oko Mjeseca u pokušaju da detektiraju tragove vodenog leda. Drugi će pak testirati različite tehnologije koje su potrebne za znanstvena istraživanja. Jedan cubesat po imenu NEA Scout, koristit će solarno jedro u pokušaju da posjeti maleni asteroidu.

U Orionu se također nalazi lutka “Moonikin” po imenu Commander Campos, koja nosi NASA-ino novo narančasto svemirsko odijelo za buduće astronaute. Pored toga, dvije lutke bez udova, pod nadimkom Helga i Zohar, testirat će novi prsluk nazvan AstroRad, posebno dizajniran za zaštitu astronauta od štetnog zračenja u dubokom svemiru. NASA-in Biološki eksperimenta 1 bavit će se uzgajanjem kvasca, gljivica i još mnogo toga unutar letjelice Orion kako bi se promatrao utjecaj okruženja dubokog svemira na gene i DNA.

Biološki eksperiment u sklopu misije Artemis I