• Svemir
  • Znanstvenici otkrili nove ‘znakove života’ u oblacima Venere

Znanstvenici otkrili nove ‘znakove života’ u oblacima Venere

Venera je poznata kao drugi po sjaju nebeski objekt na noćnom nebu nakon Mjeseca. Izvor: Wikimedia Commons

Pronađeni fosfin i amonijak, potencijalni biopotpisi na Veneri.

Venera, planet s površinskom temperaturom od 450°C i otrovnom, zagušljivom atmosferom, jedan je od najneprijateljskijih mjesta u Sunčevom sustavu. No, astronomi su nedavno izvijestili o otkriću dvaju plinova koji bi mogli ukazivati na prisutnost života u oblacima Venere.

Fosfin: Kontroverzni plin ponovno otkriven

Na nacionalnom astronomskom sastanku u Engleskoj, predstavljeni su novi dokazi o prisutnosti fosfina, plina čija je prisutnost na Veneri izazvala velike rasprave. Fosfin na Zemlji proizvode mikrobi u okruženjima siromašnim kisikom, što ga čini potencijalnim biopotpisom.

Tim predvođen dr. Daveom Clementsom s Imperial Collegea u Londonu koristio je teleskop James Clerk Maxwell (JCMT) na Havajima kako bi pratio fosfinski potpis kroz vrijeme. Njihova opažanja sugeriraju da prisutnost fosfina prati dnevno-noćni ciklus Venere.

“Naši nalazi sugeriraju da se fosfin uništava kada je atmosfera okupana sunčevom svjetlošću,” rekao je Clements. “Sve što možemo reći je da je fosfin prisutan. Ne znamo što ga proizvodi. Možda je to kemija koju ne razumijemo. Ili možda život.”

Amonijak: Novi potencijalni biopotpis

U drugom izlaganju, prof. Jane Greaves sa Sveučilišta Cardiff predstavila je preliminarna opažanja teleskopa Green Bank koja ukazuju na prisutnost amonijaka. Na Zemlji, amonijak se proizvodi industrijskim procesima ili bakterijama koje pretvaraju dušik, što ga čini još jednim potencijalnim biopotpisom na Veneri.

“Čak i ako potvrdimo oba otkrića, to nije dokaz da smo pronašli te čarobne mikrobe i da oni žive tamo danas,” rekla je Greaves. Dodala je da još uvijek nema “nikakvih terenskih dokaza.”

Značaj otkrića

Prof. Nikku Madhusudhan sa Sveučilišta Cambridge istaknuo je da dokaz biopotpisa zahtijeva robustan signal i uvjerljivu vezu molekula s životom. “Kada je riječ o Veneri, oba su ta pitanja otvorena,” rekao je. “Ako stvarno potvrde fosfin i amonijak, to povećava šanse za biološko porijeklo.”

Dr. Robert Massey, zamjenik izvršnog direktora Kraljevskog astronomskog društva, naglasio je da su rezultati preliminarni i da je potrebno još istraživanja. “Ovo su vrlo uzbudljivi nalazi, ali treba naglasiti da su rezultati preliminarni. Bit će zanimljivo vidjeti što će daljnja istraživanja otkriti u narednim mjesecima i godinama.”

Otkriće fosfina i amonijaka u oblacima Venere pojačava mogućnost postojanja mikroba u atmosferi planeta. Dokazi nisu konačni, ali otvaraju vrata za daljnja istraživanja koja bi mogla razjasniti prisutnost života na našem susjednom planetu.

“Sve ovo daje razloga za optimizam. Ako mogu dokazati da signali postoje, to je dobro za njih,” zaključio je Madhusudhan.