Jeste li znali?

Zemlja ima još jedan manji ‘Mjesec’ koji je nastao odvajanjem od većeg

autor

Nova studija otkriva da je Zemljin ‘manji Mjesec’, otkriven 2016. godine, zapravo nastao odvajanjem od većeg Mjeseca.

Kvazi-Mjesec

Godine 2016. znanstvenici su otkrili da Zemlja ima drugi Mjesec koji – za razliku od svog mnogo poznatijeg brata koji je vidljiv na noćnom nebu – kruži oko našeg planeta na 38 do 100 puta većoj udaljenosti (ovisi o razdoblju) od našeg primarnog Mjeseca.

Godinama je podrijetlo ovog „kvazi Mjeseca“ bilo zagonetka. Međutim, sada bismo mogli imati odgovor. Naime, u novoj studiji objavljenoj u Nature-u, znanstvenici kažu da su pronašli dokaze da je kvazi Mjesec – nazvan Kamo’oalew, havajska riječ za pokretni svemirski objekt – drevni fragment Zemljinog primarnog Mjeseca. Vjeruju da se mini-Mjesec mogao odlomiti s Mjesečeve površine zbog epskog sudara, u davna vremena, s asteroidom ili drugim astronomskim objektom.

„Vidimo tisuće kratera na Mjesecu, tako da dio ovog lunarnog izbacivanja mora ostati u svemiru“, rekao je za Time Ben Sharkey, diplomirani student Lunarnog i planetarnog laboratorija na Sveučilištu Arizona i glavni autor rada.

Usporedbom do odgovora

Koristeći teleskop tim je otkrio da se Kamo’oalew, za razliku od drugih asteroida, sastoji od uobičajenih silikata. Međutim, otkrili su da se infracrveni potpis kvazi-Mjeseca razlikuje od tipičnih asteroida.

Ta razlika je bila misterij sve dok Sharkey nije usporedio podatke s nalazima lunarnih uzoraka uzetih tijekom misije Apollo 14 1971. godine. Ta je usporedba otkrila da svemirsko vremensko djelovanje kojem su izloženi lunarni silikati objašnjava razliku u infracrvenoj aktivnosti. To, naime, znači da je Kamo’oalew vjerojatno došao s našeg primarnog Mjeseca.

„Vizualno, ono što vidite je trošni silikat. Eoni izloženosti svemirskom okruženju i utjecajima mikrometeorita, to je gotovo kao otisak prsta i teško ga je promašiti,“ rekao je Sharkey.

Iako je drugi Mjesec zanimljiv fun-fact čovječanstvo se ne bi trebalo previše vezati za njega. Naime, prema procjenama znanstvenika kružit će oko Zemlje još otprilike 300 godina prije nego što će izmaći Zemljinom gravitacijskom polju i uputiti se u praznine Svemira.

Kineska misija na ‘mali Mjesec’

Prije nego kvazi-Mjesec zauvijek izmakne ljudskom dohvatu nadamo se da ćemo s njega dobiti barem nekakve podatke. Naime, kineska misija ZhengHe planira slijetanje na Zemljin drugi satelit, kao i prikupljanje uzoraka i povratak na Zemlju.

ZhengHe bi trebao biti lansiran oko 2024. godine, a sadržavat će nekoliko vrsta instrumenata, uključujući širokokutne/uskokutne multispektralne kamere i kamere u boji, spektrometar toplinske emisije, spektrometar vidljive/bliske infracrvene slike, maseni spektrometar, magnetometar i analizator nabijenih/neutralnih čestica i prašine.

Mjesec ispod površine ‘skriva’ velike zalihe kisika?

Andrew Jones (10. kolovoza 2021.), China Plans Near-Earth Asteroid Smash-and-Grab, spectrum.ieee.org (pristup 13. studenoga 2021.)

Anonymus (12. studenoga 2021.), Study: Earth Has Another Tiny Moon That Broke Off From The Big One, futurism.com (pristup 13. studenoga 2021.)

Benjamin N. L. Sharkey et al., „Lunar-like silicate material forms the Earth quasi-satellite (469219) 2016 HO3 Kamoʻoalewa,“ Communications Earth & Environment 2 (2021).