• Svemir
  • Astronom amater pronašao je novi mjesec u Jupiterovoj orbiti

Astronom amater pronašao je novi mjesec u Jupiterovoj orbiti

Kad se potvrdi, bit će to prvi mjesec koji je otkrio amater.

Osim četiri velika galilejska mjeseca, Jupiter ima i mnogo manjih mjeseci, velikih do kilometar. Danas je poznato njih 79, ali nema sumnje da divovski planet ima i druge male satelite koje još nismo primijetili. Jednu takvu nedavno je otkrio astronom amater Kai Ly, dovodeći broj mjeseca ukupno do točno osamdeset.

Odgovarajuća obavijest poslana je Minor Planet Centru (MPC), koji koordinira takva opažanja i održava službene kataloge. Jupiterov mladi mjesec privremeno je označen kao EJc0061.

80. Jupiterov mjesec?

Kai Ly svoje je istraživanje usmjerio na podatke dobivene 3,6-metrskim teleskopom CFHT 2003. godine, koji su kasnije postali javno dostupni. Profesionalni astronomi već su otkrili više od dva tuceta satelita Jupitera pomoću ovih podataka, ali i amateri su dali svoj doprinos.

Ly su privukle tri slike snimljene u noći 24. veljače 2003., kada je Jupiter bio u opoziciji i njegovi su mjeseci bili posebno vidljivi.

Uspio je uočiti tri moguća kandidata, a jedan od njih pronađen je na slikama snimljenim u CFHT u neko drugo vrijeme, kao i na slikama teleskopa Subaru i zvjezdarnice Cerro Tololo.

Veličina objekta bila je oko 23, daleko izvan dosega golim okom. Ukupno je uspio pronaći 76 promatranja novog mjeseca Jupitera, dobivenih tijekom desetljeća i pol, što omogućuje procjenu njegove orbite.

Potpunu revoluciju oko Jupitera čini za 1,9 zemaljskih godina.

Uz jedinu iznimku Valetuda (orbita mu je prikazana zelenom bojom), svi poznati retrogradni sateliti Jupitera nalaze se u vanjskim putanjama (crvena), a unutarnji mjeseci (plavi, ljubičasti) kreću se u istim smjerovima kao i planet.Izvor: Carnegie Inst. za znanost / Roberto Molar Candanosa

Jupiterov mladi mjesec privremeno je označen kao EJc0061.

Ovaj novi mjesec Jupitera može dobiti službeno ime tek nakon potvrde svog postojanja od strane neovisnih promatrača i uključivanja u odgovarajući katalog. To sada čini Međunarodna astronomska unija.

Mnogi su predmeti službeno prepoznati kao Jupiterovi mjeseci uključeni su u specijalizirani katalog. To su mali svemirski kamenčići bizarnih oblika. Rotiraju se u smjeru suprotnom od smjera samog Jupitera. Ovakva rotacija naziva se retrogradna. Poznato je da grupa predmeta Carme kruži oko Jupitera s ekstremnim nagibom u odnosu na orbitalnu ravninu ovog divovskog planeta.

Vjeruje se da svi imaju zajedničko podrijetlo i predstavljaju fragmente većeg tijela – moguće pokojnog satelita, koji je imao promjer gotovo 50 kilometara. Da bismo to potvrdili, potrebna su nam bliža promatranja koja se vjerojatno neće dogoditi jer je većina mjeseci stvarno mala.

Do danas su u skupinu uključena 22 mjeseca. Istraživači vjeruju da će EJc0061 biti uključen u ovu određenu skupinu nakon što bude potvrđen kao novi mjesec Jupitera. Ako se to dogodi, to će također službeno postati prvi planetarni mjesec koji je otkrio amater, ali nevjerojatnija je činjenica da svatko može učiniti isto s drugim objektima jer su podaci o promatranju starih i trenutnih svemirskih misija lako dostupni online.

• Hart, M. (n.d.). Amateur Astronomer Discovers New Moon Orbiting Jupiter. Nerdist.
• Hecht, J. (2021, July 9). Amateur Astronomer Discovers New Moon of Jupiter. Sky & Telescope.
• Urrutia, D. E. (2021, July 20). Amateur astronomer discovers a tiny moon around Jupiter. Space.com.