Zabilježen rekordni broj sunčevih pjega na Suncu

Rekordan broj sunčevih pjega zabilježen na Suncu 8. kolovoza 2024. godine, snimljen NASA-inim svemirskim letjelom. (Izvor slike: NOAA/SWPC/NASA).

Dana 8. kolovoza NASA-ini znanstvenici možda su svjedočili povijesnom trenutku, uočivši rekordni broj sunčevih pjega u samo jednom danu. Procjenjuje se da su se stotine pojedinačnih pjega pojavile unutar 24 sata, što bi moglo predstavljati najveći broj zabilježen u više od dva desetljeća.

Sunčeve pjege, premda naizgled male, zapravo su golemi tamni dijelovi na površini Sunca, često veličine cijele Zemlje. Te pjege označavaju područja snažnih magnetskih polja koja mogu uzrokovati solarne baklje, izbacujući snažne pulseve elektromagnetskog zračenja u svemir. Kako objašnjava Live Science, ove ‘eksplozije’ mogu dovesti do koronalnih izbačaja mase (CME), koji mogu izazvati solarne oluje na Zemlji, s potencijalno ozbiljnim posljedicama za naše planetarno okruženje.

Solarni ciklus, koji traje prosječno 11 godina, dovodi do promjena na Suncu koje uzrokuju stvaranje sunčevih pjega. Taj proces uključuje diferencijalnu rotaciju Sunca, gdje ekvator rotira znatno brže od polova. Kada magnetska energija postane dovoljno snažna, dolazi do stvaranja pjega,” objasnio je Shawn Dahl, koordinator Službe za predviđanje svemirskih vremenskih prilika pri Nacionalnoj upravi za oceane i atmosferu (NOAA).

Trenutni Solarni ciklus 25 pokazao se izuzetno aktivnim, s jakim geomagnetskim olujama koje su izazvale spektakularne polarne svjetlosti diljem svijeta, uključujući lokacije gdje su ove pojave rijetko vidljive, kao i u Hrvatskoj. Ovaj ciklus sada bi mogao biti zapamćen i po najvećem dnevnom broju sunčevih pjega (SSN) u posljednjih 20 godina. Prema najnovijem izvješću Službe za predviđanje svemirskih vremenskih prilika (SWPC), zabilježen je SSN od 337, što je najviša vrijednost od ožujka 2001. godine.

Dugoročna solarna promatranja

“Ova brojka rezultat je standardne metode izračuna na temelju podataka koje dobivamo od američkih vojnih solarnih opservatorija,” izjavio je Dahl. “Iako ovo nije službena brojka — konačne podatke dobit ćemo kasnije iz Belgije, od Solar Influences Data Center (SIDC) — pruža nam važan uvid u trenutnu solarnu aktivnost.”

Iako je službena potvrda dnevnih broja sunčevih pjega još u postupku, Svjetski podatkovni centar za indeks sunčevih pjega i dugoročna solarna promatranja (WDC-SILSO) i Kraljevski opservatorij u Belgiji procjenjuju da bi konačna brojka mogla biti 299, što bi značilo najveći dnevni broja sunčevih pjega od srpnja 2002. godine.

Intenzivna solarna aktivnost početkom kolovoza rezultirala je nizom koronalnih izbačaja mase usmjerenih prema Zemlji. Između 8. i 10. kolovoza, pet takvih izbačaja uzrokovalo je geomagnetske oluje koje su pogodile Zemlju, što je dovelo do izdavanja upozorenja na geomagnetske oluje tijekom vikenda 11. i 12. kolovoza.

“Jedna od tih solarnih baklji, razine R3, koja se dogodila 8. kolovoza, bila je povezana s još jednim koronalnim izbačajem mase (AR 3774) usmjerenim prema Zemlji. Zbog toga smo izdali upozorenje G2 za taj vikend,” dodao je Dahl. “Ovaj koronalni izbačaj stigao je do Zemlje i izazvao geomagnetske oluje razine G1-G3, pa čak i kratkotrajan dosezanje razine G4.”

Ovaj izniman događaj naglašava važnost kontinuiranog praćenja sunčevih aktivnosti, koje mogu imati ozbiljne posljedice za Zemlju, od ometanja satelitskih komunikacija do stvaranja impresivnih svjetlosnih pojava na noćnom nebu. Kako Solarni ciklus 25 nastavlja svoj razvoj, znanstvenici širom svijeta pomno prate sve promjene na Suncu, nastojeći predvidjeti što nas očekuje u nadolazećim mjesecima.