• Svemir
  • Vrlo veliki teleskop (VLA) spreman za istraživanje tragova tehnologije u svemiru

Vrlo veliki teleskop. Izvor: Alex Savello/NRAO.

Projekt COSMIC SETI (Commensal Open-Source Multimode Interferometer Cluster Search for Extraterrestrial Intelligence) koristit će podatke s Vrlo velikog teleskopa (VLA) u potrazi za izvanzemaljskom tehnologijom.

Potraga za znakovima tehnologije u svemiru

Dodatna optička oprema sada je instalirana na svih 27 antena Vrlo velikog teleskopa (VLA), što će omogućiti COSMIC-u pristup svim kopijama podataka s VLA. Sada je primarni fokus COSMIC sustava na razvoju GPU grafičkog procesora visokih performansi za analizu podataka koji bi ukazivali na moguću prisutnost tragova tehnologije u svemiru.

COSMIC je nastao u suradnji između SETI instituta i Nacionalnog radioastronomskog opservatorija (NRAO) koji upravlja VLA-om, kako bi zajedno izveli najsuvremeniju potragu za izvanzemaljskom inteligencijom do sada. Dok VLA provodi promatranja, COSMIC će omogućiti znanstvenicima Instituta SETI pristup tim podacima kako bi ih analizirali u potrazi za tehnosignaturama odnosno znakovima tehnologije koji nisu uzrokovani prirodnim fenomenima.

“Dostupnost svih VLA podataka COSMIC sustavu velika je prekretnica. Projekt uključuje blisku suradnju s timom inženjera NRAO-VLA kako bi se osiguralo da dodatni COSMIC hardver ni na koji način ne utječe na postojeću VLA infrastrukturu”, naveo je Jack Hickish, voditelj digitalnih instrumenata na COSMIC-u, Institut SETI. “Izvanredno je to što smo uspjeli prevladati izazove izrade prototipa, testiranja, nabave i instalacije, i to sve tijekom globalne pandemije i nestašice poluvodiča. Uzbuđeni smo što možemo prijeći na sljedeći korak odnosno obradu brojnih terabajta podataka kojima smo dobili pristup.”

Korištenje VLA donijet će značajne prednosti za istraživanje

VLA-ove antene imaju široke promjere (preko 25 metara) i prosječno su udaljene oko 35 kilometara. Kombinirano područje prikupljanja jednako je jednoj anteni širine preko 130 metara. Pored toga, svaka antena ima 8 kriogenski hlađenih prijemnika koji neprekidno pokrivaju radijski spektar između 1 i 50 GHz. Određeni prijemnici mogu raditi i ispod 1 GHz, sve do 54 MHz (opseg koji se koristi za radiotelevizijsko emitiranje). COSMIC SETI promatrat će oko 40 milijuna zvjezdanih sustava unutar prve dvije godine. Radi se o najopsežnijem SETI program promatranja ikad pokrenutim na sjevernoj hemisferi.

“Uzbuđena sam sposobnošću COSMIC-a da provede najopsežniju pretragu tehnosignatura, ikada na sjevernoj hemisferi”, dodala je Cherry Ng, znanstvenica koja radi na projektu COSMIC. “Moći ćemo pratiti milijune zvijezda s osjetljivošću dovoljno jakom da otkrijemo odašiljač nalik Arecibu na udaljenosti od 25 parseka (81 svjetlosna godina), pokrivajući raspon frekvencija između 230 MHz i 50 GHz.”

Sustav će postati operativan 2023. godine

Sustav bi trebao biti u potpunosti operativan početkom 2023. godine. Svoju prvu veliku misiju promatranja provodit će paralelno s VLA-ovim Sky Survey (VLA istraživanje neba – VLASS).

“Radujemo se suradnji s Institutom SETI na ovoj uzbudljivoj inicijativi i drago nam je vidjeti ovako važnu prekretnicu u tehničkom radu”, rekao je direktor NRAO-a Tony Beasley.

Shawn A. (5. travnja 2022.), All Antennas At The Very Large Array Ready To Stream Data For Technosignature Research, SETI Institute, Vervetimes.com (pristup 6. travnja 2022.)

McDonald R. (4. travnja 2022.), COSMIC: All antennas at the Very Large Array ready to stream data for technosignature research, SETI Institute, Phys.org (pristup 6. travnja 2022.)

Anonymous (4. travnja 2022.), COSMIC: All Antennas at the Very Large Array Ready to Stream Data for Technosignature Research, SETI Institute, Seti.org (pristup 6. travnja 2022.)