Astronomija

Voyager 1, prva međuzvjezdana letjelica, slavi 46 godina misije

Voyager 1 u međuzvjezdanom prostoru. Izvor: NASA

5. rujna 1977., NASA je uputila revolucionarnu misiju prema zvijezdama lansiranjem Voyagera 1 s Cape Canaverala. Gotovo četiri desetljeća kasnije, 2012. godine, ova se svemirska letjelica upisala u povijest kao prva koja je ušla u međuzvjezdani prostor.

Međutim, Voyager 1 nije samo još jedna svemirska letjelica u NASA-inom arsenalu. Opremljena naprednom tehnologijom, sposobna je samostalno dijagnosticirati i rješavati tehničke probleme na brodu. Unatoč svojoj starosti, ova je letjelica i dalje operativna. Njena trnutna glavna misija? Ispitivanje najudaljenijih dijelova našeg solarnog sustava, uključujući tajanstveni Kuiperov pojas, te sondiranje nepoznatih dubina međuzvjezdane prostranstva.

Putovanje prema neistraženom

Iako je prvotni zadatak Voyagera 1 bio proučavanje Jupitera i Saturna, rezultati su daleko nadmašili očekivanja. Letjelica je Zemlji poslala dotad neviđene, detaljne snimke ovih divovskih planeta. Tijekom 2012. godine, dok se nalazila na udaljenosti od čak 122 astronomske jedinice, Voyager 1 je prošla heliopauzu, granicu Sunčevog sustava, ulazeći u međuzvjezdani prostor.

Voyager 1 trenutačno se nalazi na udaljenosti od 161 astronomske jedinice, odnosno otprilike 24.1 milijarde kilometara od Sunca. Postavši najudaljenija svemirska letjelica od Zemlje, ova je pionirka i prva koja je napustila granice našeg solarnog sustava.

Oortov oblak i nevjerojatna brzina Voyagera

Kako nastavlja svoj put kroz svemir, Voyager 1 kreće prema Oortovom oblaku, ogromnom skupu trans-Neptunskih objekata, smještenom gotovo svjetlosnu godinu od Sunca. Stručnjaci predviđaju da će ući u ovu zonu za otprilike 300 godina. Međutim, trebat će joj još oko 17,700 godina da je u potpunosti prođe. Iako je Voyager 2 lansiran samo 16 dana prije nje, nikada neće nadmašiti Voyager 1 letjelicu. Slično tome, misija New Horizons prema Plutonu i Kuiperovom pojasu, čak i s početnom većom brzinom lansiranja, neće prestići Voyager 1. Ovo je zahvaljujući gravitacijskim potporama koje su dodatno ubrzale Voyager 1.