• Svemir
  • Voyager 1 ponovno šalje znanstvene podatke sa svih četiri instrumenta

Voyager 1 ponovno šalje znanstvene podatke sa svih četiri instrumenta

Voyager 1 u međuzvjezdanom prostoru. Izvor: NASA

Nakon tehničkih poteškoća koje su se pojavile u studenome 2023., NASA-in svemirski brod Voyager 1 po prvi put je ponovno u punoj znanstvenoj funkciji.

Tim NASA-inih inženjera djelomično je riješio problem u travnju, kada su potaknuli letjelicu da počne slati inženjerske podatke. Ti podaci uključuju ključne informacije o ‘zdravlju’ i statusu svemirskog broda. Dana 19. svibnja, znanstveni tim izvršio je drugi korak u procesu popravka te poslao naredbu letjelici da počne slati znanstvene podatke.

Obnova znanstvenih funkcija

Od četiri znanstvena instrumenta, dva su odmah nastavila s normalnim radom, dok su preostala dva zahtijevala dodatnu intervenciju. Sada, svi instrumenti ponovno šalju vrijedne znanstvene podatke.

Prema NASA-i, instrumenti na Voyageru 1 proučavaju plazma valove, magnetska polja i čestice. Voyager 1 i njegov blizanac Voyager 2 jedini su svemirski brodovi koji izravno uzorkuju međuzvjezdani prostor, područje izvan heliosfere – zaštitnog mjehura kojeg stvaraju Sunčeva magnetska polja i solarni vjetar.

Iako je Voyager 1 ponovno operativan, potrebno je obaviti dodatne manje izmjene kako bi se potpuno uklonile posljedice tehničkog problema. Inženjeri će, među ostalim, uskladiti softver za vremensko određivanje na tri ugrađena računala kako bi osigurali pravilno izvršavanje naredbi u točno određeno vrijeme.

Tim će također održavati digitalni magnetofon koji bilježi podatke za instrument plazma valova i šalje ih na Zemlju dvaput godišnje. Većina znanstvenih podataka s Voyagera šalje se izravno na Zemlju bez bilježenja.

Povijesni dosezi Voyagera

Voyager 1 je trenutno udaljen više od 24 milijarde kilometara od Zemlje, dok je Voyager 2 udaljen preko 20 milijardi kilometara. Ove godine, oba svemirska broda obilježavaju 47 godina operativnog rada, čime su postali NASA-ine najdugovječnije i najudaljenije letjelice. Voyager 1 i 2 prošli su pored Jupitera i Saturna, dok je Voyager 2 također preletio Uran i Neptun. Tako su postali prvi i jedini svemirski brodovi koji su posjetili sve četiri vanjske planete našeg Sunčevog sustava.

Obnova pune operativnosti svih znanstvenih instrumenata na Voyageru 1 predstavlja veliki uspjeh za NASA-in tim. Ova misija, koja traje gotovo pola stoljeća, nastavlja pružati neprocjenjive podatke o rubovima našeg Sunčevog sustava i dalje, omogućujući nam dublje razumijevanje međuzvjezdanog prostora.