• Svemir
  • Virgin Orbitova prva britanska misija djelomično uspješna

Virgin Orbitova prva britanska misija djelomično uspješna

Virgin Orbit Cosmic Girl

Prva orbitalna raketa ikad lansirana s britanskog tla u ponedjeljak navečer dosegla je svemir, no ne i orbitu oko Zemlje.

Privatne svemirske misije nastavljaju se! Virgin Orbitova prva misija lansiranja satelita iz Ujedinjene Kraljevine, nazvana „Start Me Up“ po pjesmi Rolling Stonesa, završila je u ponedjeljak, 9. siječnja samo djelomično uspješno nakon što je raketa sa satelitom uspjela doći do svemira, ali nije ušla u orbitu već je pala nazad na Zemlju. Specifičnost misije leži u tome je što se u pri ovakvom tipu lansiranja raketa ne lansira vertikalno s tla, već horizontalno s nosača koji ju prvo dovede na određenu nadmorsku visinu. Virgin Orbit, inače, u vlasništvu je konglomerata Virgin Group, najpoznatijeg vjerojatno po Orbitovoj sestrinskoj kompaniji Virgin Galactic.

Kozmička djevojka

Nosač je u ovom slučaju bio „Cosmic Girl“, modificirana verzija Boeinga 747-400 koju Virgin Orbit koristi za lansiranje svojih raketa, a ispod svog lijevog krila nosio je 21 metar dugačku raketu LauncherOne. Cijela konstrukcija poletjela je iz svemirske luke Cornwall u Engleskoj, što ovu misiju ujedno i čini prvom orbitalnom misijom koja je ikad poletjela s tla Ujedinjene Kraljevine. Za to je djelomično zaslužna i Svemirska agencija Ujedinjene Kraljevine, koja s Virgin Orbitom ima potpisan ugovor o suradnji. Sličan ugovor kompanija je potpisala i sa Brazilskom svemirskom agencijom, te sa australskom Korporacijom Wagner, pa se u budućnosti polijetanja mogu očekivati i iz tih dvaju država.

LauncherOne Virgin orbit
Postavljanje rakete LauncherOne na krilo nosača Cosmic Girl. Izvor: Virgin Orbit.

Let je isprva krenuo iznimno uspješno polijetanjem Cosmic Girla iz Cornwalla u 22.02 po lokalnom vremenu, odnosno 23.02 po srednjoeuropskom vremenu. Malo više od sat vremena kasnije, u 23.09, nosač je otpustio LauncherOne sa svog krila dok se nalazio iznad jugozapadne obale Irske, te se u tom trenutku uključio prvi stupanj rakete. Oko 3 i pol minute kasnije, drugi i završni stupanj rakete, dizajniran da ju gurne u svemir, isto se uključio i izvršio petominutno sagorijevanje. Po završetku tog perioda raketa je samostalno nastavila svoje kretanje pri brzini od nekih 18 tisuća km/h, te su onda kontrolori leta shvatili da nešto nije u redu.

„Čini se“, rekao je Chris Relf, Virginov direktor sistemskog inženjerstva i verifikacije, „da je u letu rakete LauncherOne došlo do anomalije koja nas je spriječila da u ovoj misiji dosegnemo orbitu“. Daljnji detalji „anomalije“ za sada još nisu otkriveni, a Cosmic Girl uredno je sletio nazad na tlo.

Virgin Orbit Start Me Up Cornwall
Unatoč blago nepovoljnim vremenskim uvjetima (magla), misija Start Me Up uspješno je poletjela u ponedjeljak navečer iz Svemirske luke Cornwall. Izvor: PA News Agency / Fakenham & Wells Times.

Iz Škotske u svemir

Teret koji se nalazio u raketi i koji je sada izgubljen sastojao se od ukupno devet malih satelita, uglavnom znanstvenog i meteorološkog tipa. Bez obzira na konačni neuspjeh misije, ona je ipak pokrenula važno poglavlje u razvitku britanske svemirske industrije, te demonstrirala sposobnost luke Cornwall da se iz nje vode ovakve misije.

Matt Archer, direktor komercijalnih letova pri Svemirskoj agenciji Ujedinjene Kraljevine, jutro nakon misije izjavio je: „Iako je rezultat razočaravajući, lansiranje svemirskih letjelica uvijek je rizičan posao. Bez obzira na to, ovaj projekt pokazao je sposobnost horizontalnog polijetanja iz svemirske luke Cornwall, te i dalje nastojimo postati vodeći pružatelj lansiranja malih satelita u Europi do 2030. Vertikalna lansiranja planiraju se iz Škotske“, zaključio je, referirajući se na Svemirsko središte Sutherland i Svemirsku luku SaxaVord, koji se trenutno pripremaju za rad u Škotskoj. Obje lokacije trebale bi početi s lansiranjima već ove godine.

Ovo je prvi neuspjeh Virgin Orbita. Od pet izvedenih misija dostavljanja tereta (satelita) u orbite oko Zemlje, ovo je prva koja nije učinila to.

„Historic UK Mission Reaches Space, Falls Short of Orbit“. Virgin Orbit, 2023. https://virginorbit.com/the-latest/historic-uk-mission-reaches-space-falls-short-of-orbit/ (11.1.2023.).

Pultarova, Tereza. „Virgin Orbit rocket suffers anomaly during 1st launch from UK“. Space.com, 2023. https://www.space.com/virgin-orbit-first-united-kingdom-launch-failure (11.1.2023.).