• Astronomija
  • VIDEO: NASA-ina OSIRIS-REx letjelica uspješno dostavila uzorke s asteroida Bennu na Zemlju
Astronomija

NASA-ina OSIRIS-REx uspješno dostavila uzorke s asteroida Bennu na Zemlju

U izvanrednom koraku za svemirsku istraživačku zajednicu, NASA-ina letjelica OSIRIS-REx uspješno se vratila na Zemlju s dragocjenim uzorcima asteroida Bennu. Ovi uzorci pružaju uvid u početke našeg Sunčevog sustava, pa čak i mogućnost postojanja života na Zemlji.

24. rujna, povratna kapsula letjelice OSIRIS-REx sletjela je na poligon Utah Test and Training Range, pod nadzorom Američkog Ministarstva obrane. Ovaj pažljivo planirani povratak donio je 250 grama asteroidalne prašine i stijena. Ovi netaknuti materijali s Bennua mogu pomoći u rješavanju zagonetki o nastanku Sunčevog sustava prije približno 4,5 milijardi godina.

Prije slijetanja, NASA je aktivirala letjelicu kako bi osigurala precizno pristajanje kapsule. Kapsula je započela odvajanje u 10:42 po UTC vremenu, dok je bila udaljena još 102,000 kilometara od Zemlje.

Novi pothvat OSIRIS-REx-a

Dok je kapsula bila u fazi spuštanja, glavna letjelica OSIRIS-REx, koja je svoju svemirsku avanturu započela 2016. godine, usmjerila je put prema novom cilju – asteroidu Apophis. Za 2029. godinu planira započeti misiju trajanja 18 mjeseci s ciljem proučavanja orbite Apophisa.

Ulazeći u Zemljinu atmosferu nevjerojatnom brzinom od 43,450 km/h (što odgovara brzini 36 puta većoj od zvučne), kapsulu je štitila termička barijera. Ovaj štit bio je izložen temperaturama višim od onih koje stvara lave, zbog snažnog atmosferskog trenja. Za kontrolirano spuštanje osiguran je padobran koji je usporavao kapsulu, a na visini od svega 1,600 metara, glavni padobran preuzeo je kontrolu, omogućivši nježno slijetanje.

Nakon uspješnog slijetanja, tim stručnjaka odmah je pristupio procjeni stanja kapsule. Njihov glavni zadatak bio je osigurati uzorke s Bennua. Ovi će uzorci uskoro biti prebačeni u specijalizirani laboratorij NASA-inog Johnson Centra u Houstonu, gdje će, osim analize uzoraka, stručnjaci proučavati i mehaniku slijetanja kako bi unaprijedili buduće svemirske misije.