• Znanost
  • Tektonika Zemljinih ploča nedavno je doživjela temeljnu promjenu
Znanost

Tektonika Zemljinih ploča nedavno je doživjela temeljnu promjenu

Super-Zemlja. Izvor: Depositphotos.com.

Prema nedavnoj studiji, tektonske ploče Zemlje nedavno su prošle kroz temeljitu promjenu.

Razlikujući naš planet od svojih nebeskih susjeda, Zemlja je jedini planet u našem solarnom sustavu s obilnim životom i tektonskim pločama. Ti tektonski pokreti oblikovali su lice planeta, utjecali na klimu, a možda čak i usmjerili put evolucije života. Revolucionarna studija koju je nedavno provelo Sveučilište u Kopenhagenu sugerira promjenu u našem razumijevanju ovog jedinstvenog geološkog procesa.

Otkrivanje dvostruko-slojnog pristupa tektonici ploča

Koncept tektonike ploča vrti se oko interakcija i kretanja tektonskih ploča na Zemljinoj površini, potpomognutih sporim konvektivnim kretanjem plašta. Vjeruje se da ovaj proces, koji datira od nastanka Zemlje prije 4,5 milijardi godina, obuhvaća cijeli plašt. Kada se tektonske ploče sudare na površini Zemlje, jedna popušta, uranjajući u vrući plašt. Ova ploča na kraju se smjestila na metaforičko groblje ploča iznad metalne jezgre planeta. Najnovija otkrića, međutim, sugeriraju da je ovaj mehanizam tektonike ploča nedavni dodatak opsežnoj geološkoj vremenskoj liniji Zemlje.

Novi uvidi

Zhengbin Deng, bivši asistent profesor na Sveučilištu u Kopenhagenu i glavni autor studije, tvrdi: “Većinu povijesti Zemlje, konvekcija plašsta bila je podijeljena na dvije različite slojeve: gornju i donju. Ti slojevi bili su uglavnom neovisni jedan o drugom.”

Vjeruje se da se ova separacija događa približno 660 km ispod površine Zemlje, gdje određeni minerali prolaze kroz faznu tranziciju. Tim pretpostavlja da bi ta tranzicija mogla objasniti zašto su gornja i donja regija plašta ostale uglavnom distinktne.

“Ranije, recikliranje i miješanje potopljenih ploča u plaštu naše planete bili su ograničeni na gornji dio, pokazujući snažnu konvekciju. To se znatno razlikuje od našeg trenutnog razumijevanja tektonike ploča, gdje vjerujemo da potopljene ploče sliježu u donji plašt,” objašnjava docent Martin Schiller, drugi sudionik studije.

Revolucionarna metodologija

Da bi potkrijepili svoje tvrdnje, istraživački tim razvio je novu tehniku za izvođenje ultra-preciznih mjerenja izotopskog sastava titana u različitim stijenama. Izotopski sastav titana mijenja se kada se formira Zemljina kora, čineći ga učinkovitim tragateljem za praćenje kako je plašt sa površine reciklira tijekom vremena.

Otkrivanje drevnih tajni

Kao što studija sugerira, donji plašt mogao bi skrivati netaknut praiskonski materijal ako su recikliranje i miješanje tektonskih ploča doista bili ograničeni na gornju sloj. Ta praiskonska regija bila bi izvor materijala plašta koji je ostao relativno nepromijenjen od ranih faza formiranja Zemlje, otprilike prije 4,5 milijarde godina.

Mogućnost postojanja praiskonskog rezervoara u dubokoj Zemlji nije nova, no ovaj novi pogled, pružen podacima o izotopima titana, mogao bi pružiti svjež uvid u ovu stalnu raspravu.