Astronomija

Tajne Sjevernjače: Polaris i njezina neobična pulsacija

Polaris i njezina neobična pulsacija

Kada pogledate noćno nebo i uočite Sjevernjaču, doživljavate više od pukog divljenja. Susrećete se s najsjajnijom zvijezdom sazviježđa Malog medvjeda, koja je kroz povijest bila ključno navigacijsko sredstvo zahvaljujući svojoj blizini sjevernom nebeskom polu.

Tradicionalno shvaćena kao binarni sustav, Polaris se sastoji od dva značajna nebeska tijela: žutog superdiva tipa F, poznatog kao Polaris Aa, i manjeg žutog patuljka, Polaris B. Ono što izdvaja Polaris Aa jest njegova svojstva Cepheidske promjenjive zvijezde koja pulsira prema predvidljivom ritmu.

Značaj Cepheidskih promjenjivih zvijezda

Ove zvijezde pulsiraju mijenjajući svoj promjer i temperaturu, što astronome omogućava da mjere udaljenosti unutar i izvan naše galaksije. Polaris je klasificiran kao promjenjiva zvijezda 1911. godine zahvaljujući danskom astronou Ejnaru Hertzsprunga, čovjeku iza čuvenog Hertzsprung-Russell dijagrama. Kroz desetljeća su zabilježene postojane pulsacije Polaris koje su trajale oko četiri dana, s tendencijom produljenja svake godine.

Neočekivane promjene u zvjezdanim pulsacijama

No, Guillermo Torres s Centra za astrofiziku Harvard & Smithsonian otkrio je nešto neobično. Ispostavilo se da je, nakon 2010. godine, period pulsacije, koji se prije produljivao, počeo neočekivano skraćivati. Takve promjene upućuju na to da zvijezde poput Polaris još uvijek kriju tajne.

Proučavajući stara mjerenja radijalne brzine koja datiraju iz 1888., Torres je rekonstruirao pulsacijska svojstva Polaris kroz vrijeme. Unatoč ranijim pretpostavkama da će pulsacije Polaris postupno prestati, zvijezda je iznenadila. Pulsacija se nastavila jačati sve do 2015. godine, a ova promjena možda je povezana s bliskim pratiocem Polaris koji joj se približava svakih trideset godina.

Daljnja otkrića i zaključci

Torres smatra da blizina između Polaris i njezina pratioca može biti ključna za promjene u pulsaciji. Uzimajući to u obzir, predložio je novu spektroskopsku orbitu za ovaj zvjezdani par, pokušavajući riješiti misterij koji je dugo zbunjivao astronome. Ako se potvrdi da je promjenjivost Polaris rezultat utjecaja njenog pratioca, to bi moglo pružiti uvide u druge zvijezde sličnih svojstava.

Bez sumnje, Sjevernjača će i dalje biti predmet proučavanja, a svemir će nam sigurno donijeti još mnogo iznenađenja.