• Astronomija
  • Revolucionarne slike najvećeg programa za promatranje Jamesa Webba s teleskopom sada su dostupne
Astronomija

James-Webb-Deep-Field-View-Cropp (Curiosmos)

Program COSMOS-Web Jamesa Webba Svemirskog Teleskopa (JWST) objavio je prve fotografije iz prvog dijela njegovog rada. Ove fotografije prikazuju različite galaksije, uključujući spiralne galaksije, gravitacijsko lećenje i dokaze o spajanjima galaksija. Mozaik slika snimljen je početkom siječnja pomoću blisko-infracrvene kamere (NIRCam) i instrumenta srednje infracrvene (MIRI) na JWST-u.

Glavni cilj COSMOS-Weba je kartografiranje najstarijih struktura svemira, stvarajući duboko istraživanje do milijun galaksija. Program će kartirati 0,6 četvornih stupnjeva neba s NIRCamom, što odgovara tri puna mjeseca, i 0,2 četvornih stupnjeva s MIRI-jem, tijekom 255 sati promatranja. Međunarodni tim, kojim upravljaju glavni istraživači Jeyhan Kartaltepe i Caitlin Casey, uključuje gotovo 100 astronom(a) iz cijelog svijeta.

Prvi snimak COSMOS-Weba sadrži otprilike 25.000 galaksija, što je više nego što ih se nalazi u Hubbleovom ultra dubokom polju. Također je to jedna od najvećih slika JWST-a snimljenih do sada, a ipak predstavlja samo 4% podataka koji će se prikupiti za puno istraživanje.

COSMOS-Web ima tri osnovna znanstvena cilja: daljnje razumijevanje doba reionizacije, identifikaciju i karakterizaciju ranijih masivnih galaksija u prvih dvije milijarde godina i proučavanje evolucije tamne materije s zvjezdanim sadržajem galaksija. COSMOS-Web je također najveće područje koje će JWST promatrati u svojoj prvoj godini, što omogućuje proučavanje galaksija u nizu lokalnih okruženja.

Mozaici su stvoreni iz šest usmjerenja teleskopa snimljenih u siječnju 2023. Teleskop će napraviti 77 usmjerenja u travnju i svibnju, otprilike polovinu polja, s preostalih 69 usmjerenja zakazanih za prosinac 2023. i siječanj 2024.

Slike snimljene do sada od strane JWST-a pokazuju nevjerojatan detalj u usporedbi s prethodnim opservacijama drugih opservatorija kao što su Hubbleov svemirski teleskop i Svemirski teleskop Spitzer. Završetkom programa COSMOS-Web iduće godine, znanstvenici s nestrpljenjem očekuju više zadivljujućih slika i otkrića.

JWST je najveći i najkompleksniji svemirski teleskop ikad izgrađen, s primarnim zrcalom koje je više od šest puta veće od onog na Hubbleovom svemirskom teleskopu. Njegovi znanstveni instrumenti su dizajnirani za proučavanje svemira u infracrvenom području, što mu omogućuje da promatra neke od najranijih i najudaljenijih objekata u svemiru.

Teleskop je dizajniran za rad na temperaturi od -273 °C, ili nekoliko stupnjeva iznad apsolutne nule. Orbitira oko Sunca na udaljenosti od oko 1,5 milijuna kilometara od Zemlje, na poziciji poznatoj kao druga Lagrangeova točka, ili L2. Ta pozicija će mu omogućiti jasan pogled na nebo bez utjecaja Zemljine atmosfere ili topline.

Znanstveni ciljevi JWST-a uključuju proučavanje formiranja galaksija, zvijezda i planetarnih sustava, kao i porijekla života na Zemlji. Također će proučavati atmosfere egzoplaneta, planeta izvan našeg Sunčevog sustava, kako bi se utvrdili imaju li potrebne uvjete za život.