• Svemir
  • Znanstvenici zbunjeni pravilnim poligonalnim olujama na Jupiteru

Znanstvenici zbunjeni pravilnim poligonalnim olujama na Jupiteru

Jupiterove poligonalne oluje pravilnog oblika. Izvor: NASA/JPL-Caltech/SwRI/ASI/INAF/JIRAM .

Na Jupiterovu sjevernom polu nalazi se velika ciklona pravilnog oblika, okružena s osam manjih ciklona. Istu pojavu možemo pronaći i na južnom polu gdje pet manjih ciklona ‘pleše’ oko jedne velike.

Jupiterove pravilne ciklone

Na polovima Jupitera i Saturna postoje savršeni geometrijski obrazsi ciklona. Prema znanstvenicima, Jupiterove polove tijekom godina poharale su goleme ciklone, kovitlajući se u savršenoj geometrijskoj formaciji. Postoji osam manjih ciklona koje okružuju jedun veliku na sjevernom polu. Također, na sličan način pet manjih ciklona pleše oko velike središnje ciklone na južnom polu.S druge strane, Saturn posjeduje samo po jedan vrtlog odnosno ciklonu na svakom polu.

Promatranja oluja na Jupiterovim polovima koja je izvršila letjelica Juno 2017. godine, svojevremeno su zbunila znanstvenike. Naime, istraživači nastoje pronaći razlog kako i zašto te pravilne oluje uopće postoje. Unatoč svojoj vrtložnoj prirodi, ti su vjetrovi nevjerojatno stabilni.

Prema ranijoj studiji, oni su strogo raspoređeni u osmerokute bez ikakvog razdvajanja ili spajanja. No, sada su istraživači s Kalifornijskog instituta za tehnologiju, pod vodstvom Andrewa Ingersolla, objavili novu studiju u časopisu Nature Astronomy koja bi mogla objasniti zašto su te ciklone tako stabilne.

Nove fotografije Jamesa Webba otkrivaju Jupiterove aurore, oblake, mjesece i još mnogo toga

Kako je moguće da su ciklone tako stabilne?

Da bi poligonalni obrazac ostao stabilan, potreban je “anticiklonski prsten” vjetrova koji puše u suprotnom smjeru oko velike ciklone u središtu te onih manjih koje ju okružuju.

Znanstvenici su prethodno pokušali replicirati poligonalne oluje kako bi bolje razumjeli stabilnost ove formacije. Istraživači u radu navode da su u prijašnjim teorijskim studijama stabilne ciklone bile zaštićene (anticiklonalnim vrtložnim prstenom oko svake ciklone), a stabilne nisu.

Znanstvenici su zatim promatrali polove na skali od samo 180 kilometara koristeći JIRAM (Junos Infrared Auroral Mapper). Svakih osam minuta instrument je snimao po 12 slika Jupiterovog sjevernog pola dok je prolazio pokraj plinovitog diva. Promatranja Jupiterovih polova od strane JIRAM-a otkrila su da su cikloni stabilizirani jakim vjetrovima koji pušu u suprotnom smjeru.

Na Jupiteru otkriven toplinski val planetarnih razmjera

Potrebna su daljnja istraživanja

Unatoč tome što slike razjašnjavaju neke stvari, još uvijek ima mnogo pitanja na koja treba odgovoriti. Očekivalo se da će doći do konvekcije unutar ciklona (metoda prijenosa topline unutar tekućina). No, pokazalo se da to nije bio slučaj.

Znanstvenici preporučuju provođenje daljnjih istraživanja na terenu zbog neizvjesnih implikacija na konvekciju. Prema studiji, “paralelno istraživanje vrtloga Jupiterovog južnog pola s fokusom na vrtložnost i stabilnost predstavlja korak u dobrom smjeru.”

Utjecaji kometa na Jupiter pomažu znanstvenicima otkriti oluje nezamislivih razmjera

Ingersoll, Andrew & Ewald, Shawn & Tosi, Federico & Adriani, Alberto & Mura, A. & Grassi, Davide & Plainaki, Christina & Sindoni, Giuseppe & Li, Cheng & Siegelman, Lia & Klein, Patrice & Young, William. (2022). Vorticity and divergence at scales down to 200 km within and around the polar cyclones of Jupiter. Nature Astronomy. 1-7. 10.1038/s41550-022-01774-0.