• Svemir
  • Polaris Dawn: Povijesna misija SpaceX-a kreće u prvu privatnu svemirsku šetnju

Polaris Dawn: Povijesna misija SpaceX-a kreće u prvu privatnu svemirsku šetnju

SpaceXPolarisDawn. Zasluge: SpaceX.

SpaceX je ponovno ispisao povijest svemirskih misija! Polaris Dawn, prva privatna misija koja će izvesti svemirsku šetnju, lansirana je jutros (10. rujna), s ciljem postizanja povijesnih prekretnica u svemirskim istraživanjima. Tim od četiri osobe kreće na put koji obećava brojne inovacije i otkrića, a povijesni značaj ovog lansiranja nadilazi tehničke aspekte.

Lansiranje i povijesna pozadina

Polaris Dawn je uzletio na SpaceX-ovoj raketi Falcon 9 s legendarnog lansirnog kompleksa 39A u NASA-inom Svemirskom centru Kennedy (KSC) u 5:23 ujutro po lokalnom vremenu (0923 GMT). Ovo isto mjesto korišteno je za većinu NASA-inih Apollo misija na Mjesec, a sada služi kao lansirna točka za nove misije koje putuju dalje nego bilo koja ljudska posada nakon 1972. godine. Nakon polijetanja, devet Merlinovih motora rakete ‘osvijetlilo je mirne vode’ oko KSC-a, a raketa je ubrzo nestala među zvijezdama. Lansiranje je prethodno bilo zakazano za 26. kolovoza, ali je nekoliko puta odgođeno zbog tehničkih provjera i vremenskih uvjeta. Oko dvije minute i 40 sekundi nakon lansiranja, glavni motori Falcona 9 su se ugasili, a raketni potisnik odvojio se od druge faze. Nakon toga, potisnik je izveo seriju manevara za povratak na autonomni brod-dron Just Read the Instructions, stacioniran u Atlantskom oceanu. Oko 9,5 minuta nakon uzlijetanja, raketa se uspješno spustila na dron blizu obale Floride.

Putovanje Dragon kapsule

Polaris Dawn kapsula Crew Dragon odvojila se od gornje faze rakete Falcon 9 oko 12 minuta nakon lansiranja. Jared Isaacman, zapovjednik misije i osnivač Polaris Dawna, zahvalio je SpaceX-u i kontrolerima odmah nakon što je kapsula ušla u orbitu: “Bez svih 14.000 vas kod kuće ne bismo bili na ovom putovanju, hvala vam! Sada ćemo se baciti na posao.”

Kapsula je u početku ušla u eliptičnu orbitu s apogejem od oko 1.200 kilometara i perigejem od 190 kilometara. Nakon nekoliko orbita, apogej će biti podignut na 1.400 kilometara – što je viša visina od bilo koje ljudske misije nakon posljednjeg Apollo leta 1972. godine.

Ciljevi misije i svemirska šetnja

Polaris Dawn posada će provesti pet dana u svemiru, izvodeći eksperimente u ovom jedinstvenom okruženju. Najvažniji trenutak misije dogodit će se treći dan, kada će Jared Isaacman i Sarah Gillis izvesti prvu komercijalnu svemirsku šetnju u povijesti. Cijela posada će nositi nove SpaceX-ove EVA odijela, koja su slična poznatim crno-bijelim IVA odijelima. Međutim, za razliku od IVA odijela koja se koriste unutar kapsule, ova će biti korištena u vakuumu svemiru.

Crew Dragon nema zračnu komoru, stoga će cijela unutrašnjost kapsule biti izložena vakuumu svemira tijekom svemirske šetnje. Isaacman i Gillis će se izmjenjivati izlazeći iz kapsule kako bi testirali funkcionalnost i pokretljivost svojih svemirskih odijela. Ova šetnja trajat će oko dva sata, od početka dekompresije kapsule do ponovnog zatvaranja i pressurizacije. Četvrti dan misije donosi demonstraciju SpaceX-ove Starlink tehnologije. Posada Polaris Dawna najavila je posebno iznenađenje koje će prenijeti putem Starlinka natrag na Zemlju. Ostatak misije uključuje više od 40 znanstvenih eksperimenata, a peti dan bit će posvećen pripremama za povratak.

Ako sve bude išlo prema planu, posada će se sigurno spustiti na Zemlju nakon šest dana, uz završne manevarske zahvate i spuštanje padobranom u Atlantski ocean, gdje će ih dočekati brod za oporavak. Polaris Dawn donosi nova uzbuđenja u komercijalnom svemirskom istraživanju, a svemirska šetnja bit će važan korak prema budućim misijama koje će preoblikovati način na koji istražujemo i koristimo svemir.